آخرین دستاوردهای نانو در کشاورزی

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب پژوهش های نانوتکنولوژی گیاهان زراعی، غیرزراعی، دارویی و زینتی نوشته حسن فیضی، ریحانه عظیمی و محمدکیا کیانیان گل­ افشانی است که نتایج فعالیت های علمی خود و دیگر محققان در سراسر جهان شامل سرانجام نامه ها، مقالات و طرح های تحقیقاتی در باب گیاهان زراعی را به رشته تحریر درآورده اند.

آخرین دستاوردهای نانو در کشاورزی

فناوری نانو علمی است که در آن به مطالعه خواص نانومواد و فراوری و استفاده از آن ها در بهبود بخشیدن خواص و ویژگی های مواد پرداخته می­ گردد، چراکه بسیاری از خواص ماده در ابعاد نانومتری، متفاوت از خواص در ابعاد ماکروسکوپی است. کاربردهای وسیع فناوری نانو در مواد، داروسازی، الکترونیک و کامپیوتر، محیط زیست، بیوتکنولوژی، انرژی و کشاورزی آن را به عنوان یک حوزه فرارشته ای و فرابخشی مطرح نموده است. در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیز ورود این علم باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان، فراوری محصول بیشتر با هزینه کمتر، افزایش کیفیت محصولات و بهره وری بیشتر نهاده ها شده است.

این اثر ضمن معرفی نانوتکنولوژی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران و جهان، به تحقیقات کاربردی در این زمینه پرداخته است.

کیانیان و همکاران، مولفان این اثر معتقد هستند که در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، ورود این علم باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان، فراوری محصول بیشتر با هزینه کمتر، افزایش کیفیت محصولات و بهره وری بیشتر نهاده ها شده است.

کیانیان از نویسندگان این اثر در گفت وگو با ایبنا درباره فرایند تألیف این اثر گفت: کتاب حاضر، حاصل سال ها فعالیت نگارندگان در این زمینه است.

وی اضافه کرد: سعی شده، از نتایج سایر محققان در سراسر جهان در زمینه فناوری نانو در کشاورزی و علوم گیاهی بهره لازم برده گردد تا بتوان مجموعه ای فاخر در این زمینه ارائه داد. این کتاب می تواند مورد استفاده دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های کشاورزی، منابع طبیعی، علوم زیستی و نیز محققان علاقمند به علوم نانو قرار گیرد.

کیانیان اعلام کرد: این علم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در ایران نوپاست و لازم است که کشور در کشاورزی و محیط زیست به سمت و سوی استفاده از این علم پیش رود، تا محصولات کشاورزی، دارویی و غیره با هزینه کمتر و کیفیتی بهتر فراوری شده و در اختیار مصرف کننده قرار گیرند. با توجه به کمبود آب و خاک مناسب در بیشتر نقاط کشور به تبع جغرافیای طبیعی و دخالت های انسانی، استفاده از فناوری هایی که این مسائل را مرتفع می سازند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

مروری بر فصلها

این کتاب دارای 213 صفحه، 3 فصل، 118 شکل و 79 جدول است. فصل اول به کلیاتی در خصوص نانوتکنولوژی و نانوذرات شامل تاریخچه، ابزارهای اندازه گیری و کاربردهای فناوری نانو، انواع نانو مواد، آشنایی با ابزارها و روش های اندازه گیری نانو، نانوزئولیت، نانوبیوچار، نانوهیدروژل، نانوحسگرها، الک های نانومتری، اثر نانو ذرات بر بذر و رشد گیاهان و غیره می پردازد.

فصل دوم به تشریح نانوتکنولوژی و تنش های محیطی شامل تنش خشکی، تنش شوری، تنش غرقاب یا نقش اکسیژن، تنش سرما و غیره اختصاص دارد.

فصل سوم به نقش نانوذرات بر روی جوانه زنی بذر و رشد ارقام زراعی و غیرزراعی شامل گونه های زراعی (گندم، جو، ذرت علوفه ای، سیب زمینی، چغندر قند، گوجه فرنگی، سویا، ماش)، گونه های غیرزراعی یا مرتعی (بروموس کوپه داغی، ارزن دم-روباهی، رشادی گوش موشی، علف گندمی بلند، کاکوتی کوهی)، سبزیجات و گیاهان باغی (ریحان، کلم گل، شنبلیله، زیتون، اسفناج، خربزه، مرزه)، گونه های گیاهی دارویی (گون، رازیانه، بادرنجبویه، شیرین بیان، زنیان، مریم گلی، خارمریم، سرخارگل) و گیاهان زینتی (ژربرا، گل راعی، رز و پریوش) می پردازد.

کتاب کتاب پژوهش های نانوتکنولوژی گیاهان زراعی، غیرزراعی، دارویی و زینتی در 213 صفحه، به قیمت چهل هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تربت حیدریه راهی بازار کتاب شد.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128701

به "آخرین دستاوردهای نانو در کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین دستاوردهای نانو در کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید