اهمیت فناوری تشخیص چهره و تصویر

به گزارش کشتی کروز، فناوری تشخیص چهره می تواند با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری عمیق یک فرد را از روی عکس دیجیتالی یا ویدئو شناسایی کند. در این گزارش به اهمیت این فناوری می پردازیم.

اهمیت فناوری تشخیص چهره و تصویر

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری کشتی کروز، آیا فیلم های جنایی را به خاطر دارید که در آن تیم های تحقیق و بازپرسی، هنرمندان طراحی را برای ترسیم تصویر یا چهره مجرم که توسط شاهدان توصیف شده بود، به کار می گرفتند؟ و سپس آنها به دنبال این شخص بودند تا او را دستگیر نمایند.

آیا این تاکتیک ها هنوز هم در کشف جرم یا مجرمان رایج است؟ بدیهی است که نه! چراکه ظهور فناوری هوش مصنوعی، فناوری های تشخیص چهره و تصویر را فراهم کرد و روزهای طراحی چهره مجرمان از بین رفت. فرایند شناسایی یا تأیید هویت اشخاص با استفاده از چهره شان، تحقیقات امروز را بسیار آسان تر نموده است. ابزار و سیستم عامل های مجهز به فناوری تشخیص چهره، قادر هستند الگوهایی را بر اساس جزئیات صورت فرد ضبط، تجزیه وتحلیل و مقایسه نمایند.

ازآنجاکه این فرایند یک حرکت اصلی به سمت کشف و مکان یابی چهره انسان در تصاویر و فیلم ها می باشد، این فناوری علاوه بر تحقیقات در خصوص جرم و جنایت، بخش های مختلف دیگری را نیز متحول نموده است.

در حقیقت، امروزه فناوری تشخیص چهره و تصویر، طبیعی ترین سنجش بیومتریک محسوب می گردد. این فناوری در بسیاری از مکان ها ازجمله فرودگاه، ادارات یا حتی مدارس می تواند مستقر گردد.

در مقایسه با اثرانگشت و تشخیص عنبیه، تشخیص صورت به دیگر معیارهای بیومتریک ترجیح داده می گردد و احتیاج به هرگونه تعامل بدنی را از بین می برد. علاوه بر این، تشخیص چهره نسبتاً سریع تر از سایر فرایندهای مشابه است.

علاوه بر این، شرکت های فناوری های عظیم ازجمله گوگل، آمازون، اپل، مایکروسافت و فیس بوک در کوشش هستند تا به وسیله چندین بخشِ تحقیق و پروژه، رجحان در زمینه نوآوری بیومتریک را کسب نمایند.

ما می توانیم فرایند جدیدی از اکتشافات نظری در زمینه های تشخیص تصویر و تحلیل چهره توسط چندین غول نرم افزاری مشاهده کنیم. به عنوان مثال، فیس بوک برنامه DeepFace خود را در سال 2014 آغاز کرد. این برنامه می تواند با میزان دقت 97.25 درصد تشخیص دهد که آیا دو چهره که از آنها عکس برداری شده، مربوط به یک شخص است یا خیر. یک سال بعد نیز گوگل، FaceNet را معرفی کرد.

یکی از آخرین فرایندهایی که در بازار تشخیص چهره و تصویر سروصدا به پا نموده است، تشخیص احساسات است که با استفاده از تصاویر استاتیک (ساکن) در زمان واقعی، احساسات انسانی را تحلیل می نماید. این فناوری با استفاده از فرایند نقشه برداری از صورت، می تواند عواطفی از قبیل انزجار، شادی، عصبانیت، تعجب، ترس و یا غم را در چهره انسان تشخیص دهد. با این حال، بعضی مردم از فناوری به طور مثبت استفاده نمی نمایند. بعضی از پژوهشگران و محققان همچنین از شیوه مورداستفاده در پشت الگوریتم های تشخیص احساسات انتقاد نموده و ادعا می نمایند که این روش منسوخ شده است.

با وجود همه این سرزنش ها، گزارش ها پیش بینی می نماید که مقیاس بازار دنیای تشخیص تصویر تا سال 2026 به 81.88 میلیارد دلار و همچنین بازار تشخیص چهره تا سال 2025 به 12 میلیارد دلار برسد.

به دلیل تسریع در پذیرش توانایی های هوش مصنوعی، تقاضا برای چنین ابزار و محصولاتی در سراسر دنیا افزایش یافته است. علاوه بر این، بیشترین مناطقی که فناوری های تشخیص چهره و تصویر را به کار می گیرند آمریکای شمالی، آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه می باشند. در این بین، انتظار می رود آمریکای شمالی در آینده نزدیک شاهد رونق بیشتری در این بازار باشد و تا سال 2026 درآمد 31.28 میلیارد دلاری ایجاد کند.

از طرف دیگر، آسیا-اقیانوسیه ازنظر نرخ رشد مرکب سالانه رشد بسیار سریع و بالایی در قابلیت تشخیص چهره و تصویر دارد.

قابلیت های تشخیص چهره و تصویر به طور فزاینده ای در سیستم های نظارتی و امنیتی، اعتبارسنجی داده ها، تشخیص و تجزیه وتحلیل داده ها به کار گرفته می شوند. این فناوری همچنین باعث ایجاد سرمایه گذاری در تحقیقات و توسعه نوآوری شده و پیش بینی می گردد در سال های آینده رشد بالایی در بازارهای دیگر فناوری ها داشته باشد.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "اهمیت فناوری تشخیص چهره و تصویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت فناوری تشخیص چهره و تصویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید