باورتان می گردد خیلی ها برای شکم گردی سفر می نمایند؟!

به گزارش مجله سرگرمی، گردشگری غذایی یا شکم گردی در سفر!

جرج برنارد شاو نویسنده و نمایشنامه نویس ایرلندی در خصوص غذا گفته است: هیچ عشقی خالصانه تر از عشق به غذا وجود ندارد! حتی اگر کاملا با این حرف هم موافق نباشید حتما به اهمیت غذا در زندگی امروزه ما اذعان دارید. غذا دیگر صرفا برای سیر شدن نیست و به یک سرگرمی، تفریح و حتی یک هنر تبدیل شده است. به همین دلیل، دور از ذهن نیست که گردشگری غذایی هم به یکی از زیرمجموعه های مهم صنعت توریسم و گردشگری تبدیل شده باشد. تجربه و امتحان غذاهای جدید و خاص یک کشور یکی از مهم ترین اهداف گردشگران در سفر به کشورهای مختلف است. اگر وقتی به خاطرات سفرتان فکر می کنید قبل از هرچیز طعم و مزه غذایی خاص به ذهنتان می آید پس شما هم یک گردشگر غذایی محسوب می شوید! در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص شکم گردی در سفر بیشتر صحبت کنیم.

باورتان می گردد خیلی ها برای شکم گردی سفر می نمایند؟!

تعریف گردشگری غذایی

در خصوص گردشگری غذایی تعاریف مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی این مفهوم را می توان به این شکل تعریف کرد:

  • جستجو و لذت بردن از غذا و نوشیدنی در سفر!

اگر مهم ترین هدف یا یکی از اهداف سفرتان تجربه و امتحان غذاها و نوشیدنی های یک منطقه است پس شما هم یک گردشگر غذایی هستید. مثلا به ایتالیا سفر نموده اید تا حتما پیتزای اصیل ایتالیایی را امتحان کنید. به هند رفته اید تا طعم تند و تیز غذاهای سنتی هند را تجربه کنید یا در سفر به کشورهای آسیای شرقی، تجربه غذاهای دریایی و عجیب و غریب این منطقه را در اولویت برنامه هایتان قرار داده اید!

البته گردشگری غذایی و شکم گردی در سفر صرفا به معنی سفر به یک کشور دور نیست و در سفرهای نزدیک و داخلی هم استفاده می گردد. در داخل یک کشور هم هر شهر غذاهای سنتی و مخصوص به خود دارد که می تواند برای مسافران جذاب باشد. مطمئنا خیلی از ما بارها فقط برای کته کباب خوردن، ماهی کباب و باقلا قاتوق به شمال رفته ایم! درست است؟ غذا آنقدر اهمیت پیدا نموده است که خود به تنهایی به یک هدف سفر تبدیل شده است. اگر به شبکه های مجازی مثل اینستاگرام سر بزنید حتما با صدها عکس از غذا روبرو می شوید که اتفاقا بازدید نماینده های زیادی هم دارد. خیلی از همین راه انتشار غذا به شهرت رسیده اند و گردشگری غذایی یکی از جذاب ترین موضوعات در فضای مجازی است.

ترکیب سفر و غذا

خیلی ها مدت ها قبل از سفر (حتی ماه ها) برای سفرشان برنامه ریزی می نمایند. در خصوص کشور مقصد، جاذبه های گردشگری و هتل ها تحقیق می نمایند. در فضای وب نظرات سایر گردشگران را می خوانند و صد البته در خصوص بهترین غذاها و رستوران های آن کشور هم تحقیق می نمایند. اگر شما هم از این دسته افراد باشید حتما قبل از سفر لیستی از بهترین غذاها و رستوران های کشور مقصد را تهیه نموده اید تا در طول سفر حتما آن ها را تجربه کنید. مثلا برنامه ریزی نموده اید که در سفر به پاریس حتما در یکی از کافه های مشهور این شهر نان کروسان تازه و داغ و یک فنجان قهوه فرانسوی سفارش بدهید. در استانبول دونر کباب و کوفته ها مشهور باقلوا بخورید و در ایتالیا حتما پاستا و پیتزا را امتحان کنید. می بینید؟

خیلی از ما بدون آن که بدانیم یک گردشگر غذایی حرفه ای هستیم و خودمان نمی دانیم.

غذاهای خیابانی هم یکی از بخش های گردشگری غذایی است که به دلیل ارزان و در دسترس بودن هواداران بسیار زیادی دارد. شاید هیچ غذایی به اندازه یک غذای خیابانی نتواند طعم واقعی آشپزی آن کشور را به شما نشان دهد. این غذاها معمولا در محله ها و خیابان های شلوغ شهر فروخته می شوند و فضای جالب بازارهای اغذیه فروشی و طعم خوشمزه این غذاها یکی از بهترین تجربیات سفر خواهند بود.

حتی اگر آدم شکمویی نباشید هم غذا و تجربه غذاهای جدید در سفر مطمئنا یکی از مهم ترین بخش های سفر شما خواهد بود. سفر یعنی تجربه چیزهای جدید و آشنایی با فرهنگ های جدید و شاید هیچ چیز به اندازه تجربه غذای اصیل و سنتی یک کشور نتواند شما را با فرهنگ آن کشور و منطقه آشنا کند. البته هستند افرادی که آنقدر غذا برایشان مهم است که تنها برای تجربه غذاهای جدید به یک منطقه سفر می نمایند. حتی برنامه تلویزیونی زیادی در خصوص گردشگری غذایی و شکم گردی در سفر تهیه می گردد که بازدیدنمایندگان زیادی هم دارد. مشهورترین مثال در این زمینه آنتونی بوردن است که سال ها به کشورهای مختلف جهان سفر می کرد و از غذاهای خاص و اصیل آن مناطق گزارش تهیه می کرد. چنین شخصیت هایی در واقع نقشی مهم در توسعه گردشگری غذایی داشتند و این فرصت را به ما می دادند تا بدون سفر با غذاهای آن کشور آشنا شویم.

تاثیر مالی گردشگری غذایی

ارزیابی و برآورد تاثیر مالی این شاخه از گردشگری بسیار سخت است. اولا، برای این کار باید تعداد دقیق گردشگران در یک منطقه را بدانیم و دوم اینکه باید با تک تک آن ها صحبت کنیم و در خصوص هزینه ای که به غذا و نوشیدنی اختصاص داده اند با آن ها صحبت کنیم. بنابراین آنالیز دقیق این تاثیر کمی سخت است. با این حال، راه بهتری هم وجود دارد. سازمان سفر غذایی جهانی در طول سال ها تحقیقات، مصاحبه ها و مکالمات زیادی انجام داده است و به وسیله این اطلاعات تاثیر شکم گردی در سفر و مسافرت را ارزیابی نموده است. در نتیجه این آنالیز ها تخمین زده می گردد که گردشگران 25% از هزینه کلی سفرشان را به غذا و نوشیدنی اختصاص می دهند. البته این رقم در مقاصد گردشگری لوکس و گران قیمت تا 35% هم افزایش پیدا می نماید و در مقاصد ارزان قیمت این آمار حدود 15% است. همچنین کسانی که عاشق شکم گردی در سفر هستند معمولا بیشتر از 25% به غذا و نوشیدنی اختصاص می دهند.

البته این آمار به طور میانگین به دست آمده است و مسلما در هر فرد متفاوت خواهد بود. بنابراین از خودتان بپرسید غذا و شکم گردی در سفر چقدر برای شما اهمیت دارد؟ وقتی به یک شهر یا کشور جدید سفر می کنید چقدر مشتاق امتحان و تجربه غذاهای سنتی و خاص آن منطقه هستید؟ چقدر از هزینه های سفرتان را به غذا و نوشیدنی اختصاص می دهید و چقدر از سوغاتی هایی که برای عزیزانتان می آورید غذا و نوشیدنی است؟!

بنابراین، همان طور که دیدیم گردشگری غذایی تاثیر بسیار مهمی در جذب گردشگران و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد یک کشور دارد. از این رو، کشورهای مختلف توجه ویژه ای به مقوله می نمایند و سرمایه گذاری های کلانی روی بخش گردشگری غذایی انجام می دهند.

منبع: worldfoodtravel.org

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17304

به "باورتان می گردد خیلی ها برای شکم گردی سفر می نمایند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورتان می گردد خیلی ها برای شکم گردی سفر می نمایند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید