بخشنده نژاد: عدم حمایت دولت، نخبگان را به جهت مهاجرت می کشاند، نفسِ سالمندان با همت تولیدکنندگان جوان تازه شد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر عامل زیست تجهیز پویا گفت: دستگاه اکسیژن ساز خانگی که به جای کپسول اکسیژن استفاده می شود نیازی به شارژ ندارد و هر زمانی که به برق متصل شود اکسیژن هوا را جدا و به مریض اهدا می کند.

بخشنده نژاد: عدم حمایت دولت، نخبگان را به جهت مهاجرت می کشاند، نفسِ سالمندان با همت تولیدکنندگان جوان تازه شد

گروه مالی خبرنگاران، شاید تا قبل از شیوع بیماری کرونا که مهمترین مشخصه آن تنگی نفس است قدر نفس کشیدن را نمی دانستیم، اما نفس کشیدن همین حیات بی سرو صدایی که متوجه آمدن ورفتن آن در قفسه سینه امان نمی شویم برای بسکمک آرزواست، آرزویی دست نیافتنی که اگر به دستگاه اکسیژن ساز وصل نباشد، قطع نفس یعنی پایان حیات. پیمان بخشنده نژاد؛ مدیرعامل زیست تجهیز پویا نخبه جوانی است که از سال 95 به همراه تیم خود که چالش های زیادی را پشت سر گذاشته اند پیروز به عرضه دستگاه اکسیژن سازی شده که ویژگی خاصی دارد و این دستگاه نفس ساز علاوه بر حیات بخشیدن به یک انسان، کمک قابل توجهی در کاهش قیمت این دستگاه برای مشتری ایرانی داشته است که در این گفتگو با تلاش های این تیم جوان و نخبه برای رسیدن به پیروزیت آشنا می شویم.

در ابتدای صحبت با شما متوجه شدم که تا رسیدن به این مرحله از کار سختی های زیادی تحمل کرده اید درباره خودتان وسختی های کار توضیحاتی بدهید تا بیشتر با مجموعه شما آشنا شویم؟

مجموعه ما که متشکل از سی نیروی جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است به دو بخش نیروهای تولید و فروش تقسیم شده اند، قسمتی از فعالیت مهم گروه نیز حول محور برنامه های پژوهشی، تحقیق و توسعه است که بخش ویژه ای را به خود اختصاص داده است. این مجموعه که بر تولید تجهیزات پزشکی تمرکز دارد از سال 93 شروع به کار کرد و از سال 95 نیز محصولاتمان به عرصه عرضه و فروش رسید. آنچه دراین مجموعه دنبال می شود تولید تجهیزات پزشکی خانگی از نوع تنفسی است. دستگاه اکسیژن ساز، BiPap, از این دست دستگاه هاست که با تمرکز بر افزایش سلامت مردم و تامین دستگاه اکسیژن ساز مورد نیاز بیماران به تولید این محصول حیاتی برای بیماران نیازمند این دستگاه پرداخته ایم. از سال 93 تا کنون تیم کاری ما دوبار تغییر کرده شاید متاسفانه خصلت برخی از بچه های دانشگاه صنعتی شریف این است که وقتی زود به نتیجه نمی رسند، مهاجرت می کنند. اعضای تیم من هم دو بار apply کردند و ما به عنوان تیم سوم همچنان در حال فعالیت هستیم و دور هم جمع شده ایم تا شاید گرهی از کار کشور باز کنیم. تیم ما متشکل از سه نفر به عنوان هسته های اصلی شرکت هستند، علاوه بر بنده آقای محمدهادی شجاری مسوول مارکتینگ مجموعه هستند وهمکارمان آقای مهران مهربان مسئول بخش الکترونیک و همچنین تحقیق و توسعه هستند که این تیم خوشبختانه از سال 95 در کنار هم مشغول توسعه وارتقای تحیقیقات هستند.

چرا تیم شما تا کنون شاهد تغییر اعضای خود بوده است؟

از دید من هر تیمی در حوزه هاردتک، نیازمند سه بخش عمده است. تیمی در عرصه کار و مالی پیروز می شود که از مدیریت قوی، توسعه یافتگی مورد نیاز و مارکتینگ قوی برخوردار باشد، این تیم می تواند محصول نهایی خود را به بازار عرضه کند و نظر مشتری را جلب کندر، این تیم در ابتدای کار آنالیز خوبی از بازار به دست می آورد تا بازاریابی به بهترین نحو ممکن انجام شود، ما در شروع کار فقط یک تیم فنی بودیم که با همراهی اعضای گروه و تحمل فراز و نشیب های زیاد شروع به طراحی یک محصول کردیم. اولین بار که در فعالیت مالی متضرر شدیم عدم فروش محصول ما بود چرا که تا آن موقع شناخت خوبی از بازار و نیازمندی های آن به دست نیاورده بودیم. بعد از این ضرر همکاران ما که ناامید شده بودند از تلاش دست کشیدند و راه مهاجرت و خارج شدن از کشور را به جای ماندن و جنگیدن برای ارتقا و پیشرفت را برگزیدند، اما قوی تر ها ماندند و این مساله همچنان برای ما کورسویی برای دست برنداشتن از خواسته هایمان بود. از گروه ما تنها دو نفر باقی ماند و بقیه به خارج رفتند، لذا ما تصمیم گرفتیم نفر سومی را به تیم اضافه کنیم، لذا با یکی از اعضای جدید گروه که MBA خوانده بود و رتبه یک آن رشته بود وارد مذاکره شدیم و یکی از سهامداران این شرکت شد، ما در یک تیم سه نفره مانند چرخ دنده هایی که کنار هم مرتب و منظم می چرخند، تبدیل به یک تیم قوی شدیم. وقتی این زنجیره کنار هم تکمیل شد، آن موقع توانستیم به پیروزیت برسیم و توانستیم بروکراسی های اداری را به خوبی برطرف کنیم و محصول را به میزان مورد نظرمان توسعه دهیم و تحقیقات را روز به روز به سمت مطلوب هدایت کنیم، همچنین در آن موقع توانستیم با دید باز، محصول را برای بازار انتخاب کنیم و در نهایت در بازار هم پیروز باشیم.

تا کنون چه طرح هایی را اجرا کرده اید؟

محصول اصلی ما که شرکت بر پایه آن بنا شده است، دستگاه اکسیژن ساز خانگی است. دستگاه اکسیژن ساز خانگی یک وسیله پزشکی است که به جای کپسول اکسیژن برای بیماران تنفسی استفاده می شود. این دستگاه نیازی به شارژ ندارد، یعنی اکسیژن آن تمام نمی شود و هر زمانی که به برق متصل شود اکسیژن هوا را جدا می کند و به مریض اهدا می کند. هدف ما در ابتدا عرضه این محصول به بازارهای داخلی بود، لذا تا کنون سالانه 16 هزارعدد مصرف از این نوع محصول روانه بازار شده اما در حال حاضر به دنبال گسترش تولید و افزایش عرضه به بازار هستیم.

کدام یک از کشورها بازارهای بعدی هدف شما به شمار می فرایند؟

بعد از ایران، روسیه بازار اصلی ما است که قرار است در آن ورود پیدا کنیم. کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس نیز دارای بازارهای خوبی هستند، اما همانند بازار روسیه جذابیت ندارند. درحال حاضر بر صادرات تمرکز کرده ایم چرا که درایران به یک خط ثابت و پایداردرتولید اکسیژن ساز به دلیل قدیمی تر بودن دراین بازار رسیده ایم. اگر بخواهیم ارزش ریالی تقریبا 2 هزار دستگاه را محاسبه کنیم چیزی بین 6 تا 7 میلیارد تومان فروش دستگاه هاست. از طرف دیگر از سال 97 دستگاهی با تکنولوژی بالاتر به نام BiPap را وارد بازار کردیم که به گزارش خود وزارت بهداشت مدرن ترین و با تکنولوژی ترین دستگاه تجهیزات پزشکی خانگی ایران محسوب می شود. از بهمن ماه تا الآن چیزی حدود 250 عدد از این دستگاه ها به فروش رفته است. ما در حال تجربه گردش مالی تقریبا به میزان 2.5 تا 3 میلیارد تومانی برای این دستگاه هستیم و بازار برای این دستگاه کاملا رو به رشد است.

چه عاملی را مهمترین دلیل پیروزیت تیم خود می دانید؟

روحیه کار گروهی بالا در کنار رفاقت تمامی اعضای گروه، رشد و تربیت پرسنل به شکلی که تمامی گروه تعصب بالایی به شغل خود در گروه دارند و پشتکار فراوان نیروهای تولید و فروش و تحقیق و توسعه در کنار هم منجر به افزایش پیروزیت گروه شده است. در قسمت تحقیق توسعه ما یک شعار داریم فکر کردن به اپلای یا پذیرش تحصیلی در خارج ممنوع، من تلاش میکنم تمام زیرساخت لازم برای پرسنل ایجاد کنم تا با تمامی استانداردهای جهانی به تحقیق و توسعه بپردازند. الحمدالله از تمامی دانشگاههای برتر در تیم ما حضور دارند و خوشحالم که برای کشورم نیروهای متخصصی را نگاه داشته ایم که با حداقل ها برای خدمت به کشور بماننند و از میهن خود خارج نشوند.

مهمترین هدف شما در مجموعه برای سال جدید و ماه های پیش رو چیست و کدام نهاد از شما حمایت مالی می کند؟

هدف ما این است که در حوزه تنفسی زیست تجهیز تبدیل به یه سرزمین فرصت ها یا به اصطلاح opportunity land شویم. تا این نقطه شاید فاصله زیادی داشته باشیم ولی با تلاش مضاعف براین هستیم تا به این هدف برسیم. با تامین زیرساخت های مورد نیاز شرکت های دانش بنیان جوانان ایده های خود را به محصول نهایی تبدیل می کنند وبا کسب درآمد و امید به آینده بهتر به کشور خود خدمت می کنند. سرمایه گذار اصلی ما موسسه دانش بنیان برکت است که خوشبختانه در تمام سختی های راستا در کنار ما بوده و از تیم جوان ما که میانگین سنی 25 تا 30 سال دارند به عنوان جوانان علاقمند به توسعه ایران حمایت کرده است. خوشبختانه از لحاظ تکنولوژی مسئله ای نداریم اما به لحاظ تامین زیر ساخت ها شاید به جرات بتوان گفت میلیون ها سال عقب هستیم و دولت ها برای تامین زیر ساخت های مورد نیاز شرکت های دانش بنیان کار خاصی صورت نداده اند.

تفاوت قیمت محصول تولید شما که به عنوان کالای ایرانی ساخته می شود به لحاظ قیمتی با محصول مشابه خارجی چقدر است؟

اکسیژن ساز حدودا 30 درصد ارزان تر از مشابه خارجی است، اما بای پپ حدودا نصف قیمت خارجی است که محصول کاملا export orient است. در حال حاضر تلاش داریم تا علاوه بر افزایش سهم خود در بازار داخلی شبکه ارتباطی صادراتی خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه گسترش دهیم.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 80576

به "بخشنده نژاد: عدم حمایت دولت، نخبگان را به جهت مهاجرت می کشاند، نفسِ سالمندان با همت تولیدکنندگان جوان تازه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنده نژاد: عدم حمایت دولت، نخبگان را به جهت مهاجرت می کشاند، نفسِ سالمندان با همت تولیدکنندگان جوان تازه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید