تغییرات اقلیمی، دشمن بزرگ میراث جهانی یونسکو

به گزارش مجله سرگرمی، تغییرات آب به عنوان یکی از مهم ترین نگرانی های روز دنیا، در حال ایجاد تاثیرهای ویرانگری بر روی میراث بشری ارزشمند تاریخی طبیعی در سراسر دنیا است.

تغییرات اقلیمی، دشمن بزرگ میراث جهانی یونسکو

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، در حال حاضر 1092 محوطه های ثبت شده در فهرست میراث دنیای یونسکو قرار دارند که بعضی از آنها در معرض خطرات گوناگون قرار دارند و یکی از مهم ترین این مخاطرات، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی چون گرم شدن زمین است که در صورت رسیدگی نشدن می تواند صدمات جبران ناپذیری به این گنجینه های بشری وارد کند و یا حتی به نابودی کامل آنها بیانجامد.

یکی از در معرض خطرترین این محوطه ها، آبدره ایلولیسات در گرینلند است که یخچال طبیعی و عظیم آن به سبب عوامل محیطی از جمله گرمایش زمین در حال آب شدن پیش چشمان ماست. دولت گرینلند این یخچال طبیعی را به عنوان نماد گرمایش زمین معرفی نموده و آن در زمره آثاری قرار داده که تا دیر نشده باید دید!

پارک ملی یلواستون در آمریکا نیز در حال تجربه کردن زمستان های کوتاه تر و بارش های کمتر، فرآیند گرم شدن رودخانه ها و کوچک ترین شدن دریاچه ها و تالاب هاست و محققان برآورد نموده اند نزدیک به نیمی از تالاب ها در اکوسیستم پارک ملی یلواستون از دست بروند و آتش های بیشتری با گذشت زمان در مناطق جنگلی و انبوه آن روی می دهد.

از سوی دیگر پدیده اقلیمی ال نینو موجب گرم شدن آب های اطرف جزایر گالاپاگوس در سواحل اکوادور شده و زنجیره تامین غذا را برای بسیار از گونه های جانوری در این منطقه مختل نموده است.

بالاآمدن سطح آب دریا و ایجاد موج های بلند بر اثر توفان ها، مجسمه های باستانی موآی در جزیره ایستر در جنوب شرقی اقیانوس آرام را با خطر جدی واژگون شدن رو به رو نموده است. جزیره ایستر دورافتاده ترین جزیره مسکونی روی کره زمین است که در آن بیش از 800 مجمسه غول پیکر سنگی معروف به موآی بین قرن 13 تا 16 میلادی در چشم انداز آتش فشانی جزیره ایجاد شده است. این مجسمه ها میراث جامعه پلینزی است که حدود سال 300 قبل از میلاد در این جزیره زندگی می کردند.

بر اساس ارزیابی دنیای اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، از هر چهار محوطه طبیعی ثبت شده در فهرست میراث دنیای یونسکو، یک محوطه در معرض تهدید تغییرات اقلیمی قرار گرفته است. در حال 241 محوطه طبیعی در فهرست یونسکو ثبت شده اند. این روند از سال 2014 تا 2017 سرعت دو برابری به خود گرفته بطوری که تغییرات اقلیمی را به عنوان سریع تری عامل رو به رشد خطرآفرین برای این محوطه های طبیعی معرفی نموده است.

افزایش دمای صخره های مرجانی چون آلداربا در اقیانوس هند، دیواره مرجانی بلیز در اقیانوس اطلس و دیواره بزرگ مرجانی در استرالیا را نیز در سال های اخیر تحت تاثیرات مخرب قرار داده است. در سال 2016 و 2017 حدود نیمی از دیواره بزرگ مرجانی در استرالیا و دیگر مناطق دنیا بر اثر تغیرات اقلیمی از بین رفته اند و سفید شده اند.

مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) در استانبول یکی از 156 میراث دنیای یونسکو در منطقه مدیترانه است که در معرض خطرات اقلیمی قرار گرفته است. برج کج پیزا و کلیسای جامع که در ایتالیا واقع شده اند نیز تا سال در 2100 با خطر بروز سیل بر اثر تغیرات آب و هوایی رو به روست.

قربانیان سنگ شده فوران آتشفشان وزوو در ایتالیا، شهر تاریخی ونیز، شهر تاریخی دوبروونیک واقع در کشور کرواسی و بسیاری از محوطه های موجود در حاشیه مدیترانه، شهر تاریخی افسوس در آناتولی ترکیه نیز از جمله دیگر محوطه های دنیای هستند که با تهدید تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می نمایند.

تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) نیز یکی از آثار ثبت شده در یونسکو است که فرونشست ها آن را در معرض خطر قرار داده است. هرچند که در این فهرست به آن اشاره ای نشده است.

بر اساس اعلام اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، در صورتی که فرآیند تغییرات اقلیمی نماید نشود بسیاری دیگر از محوطه های دنیای نیز در آینده ای نزدیک با خطراتی مشابه روبرو می شوند. مچیلد روسلر رئیس مرکز میراث دنیای یونسکو می گوید به صورت مستمر در حال نظارت بر تغییرات اقلیمی بر میراث دنیای است. وی همچنین اظهار نموده در صورتی که نتواند از این محوطه ها در برابر این تهدیدهای چندگانه محافظت کنیم، آینده چگونه خواهد بود؟ کنوانسیون میراث دنیای از ما می خواهد محوطه های منحصر به فرد را شناسایی کنیم و آنها را به نسل های آینده نیزد انتقال دهیم اما اگر چیزی برای انتقال به آینده باقی نماند، اتفاق دردناکی خواهد بود.

کارشناسان یکی از راهکار های نجات این میراث در معرض خطر را ایجاد شاخص آسیب پذیری اقلیمی عنوان نموده اند که کشورها را قادر می سازد میراث تاریخی و طبیعی خود را بهتر مدیریت نمایند و خطر تغییرات اقلیمی را بهتر درک نمایند و به آن بپردازند.

مچیلد روسلر رییس مرکز میراث دنیای یونسکو به ضرورت ایجاد راهکارهایی برای سازگاری با رویدادهای شدید آب و هوایی با استفاده از دانش و سنت های جوامع محلی تاکید می نماید. به عنوان مثال در منطقه Serra de Tramuntana در مایورکا اسپانیا که از میراث دنیای یونسکو است و با کمبود شدید منابع آبی رو به روست، ساکنین بومی توانسته اند سیستم های سنتی آبیاری را احیاء نمایند.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10266

به "تغییرات اقلیمی، دشمن بزرگ میراث جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی، دشمن بزرگ میراث جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید