جاذبه های طبیعی قشم در تور قشم

به گزارش مجله سرگرمی، جزیره قشم یکی از زیباترین مکان های تفریحی و ایران گردی محصسوب می گردد در ادامه با معرفی جاذبه های گردشگری جزیره قشم در عید 96 سایت تالاب را دنبال کنید.

جاذبه های طبیعی قشم در تور قشم

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام سفر باتو، جزیره زیبای قشم در جنوب کشور ایران محل گردشگری از نوع لوکس است که امکانات بسیاری را در اختیار گردشگران در تور قشم قرار می دهد. قشم، سرزمین عجیب حاشیه خلیج همواره فارس است و بزرگ ترین جزیره این منطقه به شمار می رود. سفر به قشم، دیدار از اقلیمی با خاک های رنگارنگ و طبیعتی بکر و بی نظیر به شمار می رود که در کمتر نقطه ای از سرزمین هزار رنگ و چهار فصل ایران، می توان چنین چیزی را مشاهده کرد.

قشم را سرزمین انرژی، تجارت و سیاحت می نامند. این مکان بزرگترین جزیره غیرمستقل دنیا بوده و مساحت 1500 کیلومتر مربعی آن از 22 کشور دنیا بیشتر است. سرزمین طلایی گردشگری و مهد عجایب طبیعی ایران را می توان در ایام نوروز باستانی دیدن کرد و از شگفتی های آن لذت برد.

کاسه سلخ

منطقه ای موسوم به کاسه سلخ در ساحل جنوبی، برهوتی است به طول تقریبی 7 کیلومتر و عرض تقریبی 5 کیلومتر که هیچ پوشش گیاهی در آن وجود ندارد.

اینجا عرصه ای است که گویی از حیات و عناصر حیاتی بویی نبرده است. هزاران تپه کوچک و بزرگ مخروطی شکل و اشکال فرسایشی در این عرصه به چشم می خورد که در اعصار گذشته از زمین جوشیده و در همان حال سفت و بسته شده و تشکیل تپه ماهورهای متداخل و گسترده ای را داده اند.

در عمق این برهوت یک چشمه شفابخش گوگرد از زمین می جوشد. مجموعه این عوامل نشان می دهد که در لایه های زیرین در منطقه برهوت سلخ مخازن عظیم نفت و گاز وجود دارد.

این نقطه از قشم گرچه کمتر از سایر جاهای جزیره بازدیدنماینده دارد، اما جذابیت شگرف آن می تواند تفکری عمیق را برای انسان به ارمغان آورد و پناهگاه عاشقان سکوت و آرامش باشد. سکوت و آرامشی که گه گاه صدای بال زدن عقاب بزرگ و معروف قشم در آسمان آبی آن را می شکند.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی در جزیره قشم است. حرا گیاهی شگفت انگیز است که ارتفاعش حدوداً به 3 تا 6 متر می رسد. ریشه های حرا در آب قرار دارند و به صورت حیرت انگیزی سر از آب بیرون آورده اند. دانه این گیاه، روی درخت مادر می روید و نهال فراوری می نماید. سپس از درخت جدا می گردد و به داخل مرداب می افتد و رشد می نماید. ریشه های اصلی حرا کوتاه اند و دارای ریشه های باریک فرعی می باشند که به صورت عمودی به سمت بالا منشعب شده اند و حدود 30 سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته اند. این ریشه های هوایی، کم کم به دور درخت می پیچند و امکان رشد این گیاه را در شرایط باتلاقی فراهم می نمایند. گیاه حرا ویژگی های دارویی بسیاری دارد و از شیره درون آوندهای آن برای برطرف بیماری خشکی پوست، استفاده می گردد. جنگل حرا قشم، انبوه ترین و بزرگترین جنگل از 8 جنگل حرا ایران محسوب می گردد. مساحت کل جنگل های حرا 7 هزار و 500 هکتار و مساحت این نوع جنگل در جزیره قشم، 2 هزار و 400 هکتار است. جنگ حرا در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) قرار گرفته است.

غار نمکدان قشم

غار نمک یا نمکدان یکی از جاذبه های گردشگری معروف جزیره قشم در تور لحظه آخری قشم است. غار نمکدان با طول 6400 متری اش، طولانی ترین غار نمکی دنیا محسوب می گردد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نمک های این غار بیش از 570 سال عمر دارند. غار نمکدان دارای چندین تالار با اندازه های متفاوت است. اولین تالار این غار با ورودی آن حدود 670 متر فاصله دارد و عرض این غار نیز حدود 5 متر است. نحوه شکل گیری نمک های غار اینگونه بوده است که در ابتدا نمک ها به صورت تک لایه در زیرزمین بودند که با گذشت زمان به سطح های بالاتر راه یافته اند. چون نمک ها دارای ویژگی شناور هستند و وزن حجمی آن ها از وزن سنگ های اطرافشان کمتر است، آن سنگ ها را کنار زده اند و به بخش های بالایی زمین رسیده اند. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها باعث چکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می گردد و آن را تغییر شکل می دهد. غارهای نمکدان در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره قرار گرفته اند؛ فاصله دهانه این غار از جاده کنار ساحل در حدود 2 کیلومتر است.

تنگه عالی محمد

در نزدیکی تنگه چاهکو، پدیده زمین شناسی دیگری وجود دارد که از تنگه چاهکوه به سبب وجود نماهای زیبایی که در دیواره های این تنگه به وجود آورده و همچنین به دلیل نمایان بودن آب در بخش هایی از تنگه موردنظر بسی جذاب تر است، و نام هایی چونتنگه آب نما یا تنگه سنگ آب را برای آن پیشنهاد شده است.

تنگه مورد بحث در بخش غربی جزیره در جنوب روستای چاهو شرقی واقع شده و امتداد کلی شمالی جنوبی دارد. ورودی شمالی تنگه به وسیله روستای چاهوی شرقی، در حدود دو کیلومتری ساحل شمالی قرار گرفته است و دهانه آن در ابتدا فراخ و پرعرض است ولی پس از طی چند ده متر به سرعت تنگ و بسیار باریک می گردد.

وجود گیاهان فراوان و درختان نسبتاً سالمند نشان دهنده وجود میزان آب کافی در بستر تنگه است.

همچنین لایه کم ضخامت رس و مارن در کف تنگه که در آن ترک های گلی متعدد مشاهده می گردد و در اغلب نقاط چسبندگی زیادی از خود نشان می دهد، دلیل دیگری بر وجود رطوبت بالا در این تنگه است.

حفره ها و شیارهای فراوانی در دیواره ها تنگه مشاهده می شوند که شکل های نیم کروی، قاشقی و طاقچه ای دارند و عناصر اصلی زیبایی این تنگه محسوب می شوند.

شیارهای خطی و طاقچه ای در بسیاری از نقاط به صورت موازی دیده می شوند و دلیل بروز این حالت، انحلال و فرسایش در میان لایه های رسی و مارنی است که نسبت به ماسه سنگ آهکی (جنس اصلی دیواره ها) فرسایش پذیری زیادی دارند.

جزایر ناز

جزایر ناز در 22 کیلومتری شهر قشم قرار گرفته است و به دلیل شرایط جزر، تنها محلی است که با پای پیاده و یا با خودروی شخصی می توان تا فاصله یک کیلومتری داخل آب های نیلگون خلیج همواره فارس را پیمود و از این شرایط ویژه به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری قشم، بهره و لذت کافی برد.

جزایر ناز با حدود سه هکتار وسعت به دلیل مسطح بودن، با توجه به دیواره های صخره ای پنج تا 10 متری خود و به دلیل نداشتن ساحل شنی، در هنگام جزر آب و به هنگامی که پسروی آب دریا کامل می گردد، با ایجاد باریکه ای از خشکی به ساحل قشم متصل می گردد.

هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بلندای آن، تنگه هرمز، جزیره لارک و همه زیبایی های عالم خلقت را از دل پهنه آبی خلیج فارس نظاره و خدا را از بابت همه نعمت هایش ستایش نمایند.

جزایر ناز به عنوان یک سایت ویژه گردشگری منحصر به فرد به ویژه برای کسانی که برای نخستین بار این پدیده شگفت طبیعی را از نزدیک تماشا می نمایند، معروف است.

عبور در دریا با پای پیاده و یا با خودرو شخصی به مثابه یک آرزو می ماند که در جزیره قشم هر روز محقق می گردد و شماری از دوستداران طبیعت از این فرصت بهره می برند.

آرامش و زیبایی جزایر ناز از یک سو و وجود صدف ها و مرجان هایی که در طرح ها و رنگ های مختلف و متنوع در اطراف این جزایر دیده می شوند نیز از سوی دیگر بر زیبایی این سایت منحصر به فرد گردشگری در قشم افزوده است.

جزیره قشم از نیمه دوم هر سال شاهد ورود انبوه مسافرانی است که از اقصی نقاط ایران و کشورهای خارجی برای دیدن شگفتی های عالم خلقت به جنوبی ترین نقطه ایران سفر می نمایند.

جزر آب دریا در جزایر ناز، شرایط ویژه ای برای حرکت با پای پیاده و یا خودرو مهمانانی که با اشتیاق تماشای جاذبه های جزیره قشم به این منطقه سفر نموده اند، فراهم می نماید.

با بالا آمدن آب دریا و ایجاد شرایط مد، مهمانان جزایر ناز خود را در پهنه ای از آب دریا بدون وجود جاده ای برای خروج از آن گرفتار می بینند که بدون نگرانی از این شرایط تا جزر مجدد آب به تماشای قسمت های مختلف جزایر ناز و همه زیبایی هایی که در آن است، می نشینند.

انتهای رپرتاژ خبری

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13172

به "جاذبه های طبیعی قشم در تور قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های طبیعی قشم در تور قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید