خبرنگاران 44 درصد منابع آب کردستان به کنتور هوشمند مجهز است

به گزارش مجله سرگرمی، سنندج - خبرنگاران - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: تا به امروز 44 درصد منابع آبی استان به کنتورهای هوشمند تجهیز شده که در ممانعت از برداشت غیرمجاز از سفره های زیرزمینی بسیار موثر است.

خبرنگاران 44 درصد منابع آب کردستان به کنتور هوشمند مجهز است

عرفان مومن پور روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: با توجه به تمرکز اقدامات حفاظتی این شرکت در مناطق شرق کردستان، تقریبا 95 درصد منابع آبی برق دار این منطقه از استان در مرحله اول به کنتورهای هوشمند مجهز شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 13 هزار 800 فقره مجوز بهره برداری از چاه آب در کردستان صادر شده است، اضافه نمود: بیشتر چاه های دارای پروانه بهره برداری مربوط به مصارف بخش کشاورزی است که از این تعداد چهار هزار و 500 حلقه آن برقدار و بیش از 9 هزار و 300 حلقه نیز دیزلی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان تعداد چاه های آب مجهز به کنتور هوشمند را 6 هزار و 849 فقره خاطرنشان کرد و اضافه نمود: در فاز اول منابعی به کنتورهای هوشمند تجهیز می گردد که دارای دبی بهره برداری سه لیتر بر ثانیه و بالاتر در بخش کشاورزی، صنایع و مصارف شرب است.

مومن پور با بیان اینکه سیاست اصلی این شرکت حفاظت از منابع آبی به ویژه در شرق استان است، یادآور شد: نصب کنتورهای آب و برق راهکاری هوشمند برای جلوگیری از بیلان منفی آبخوان ها، بستر ساز کاهش افت سفره های آب زیرزمینی و موجب مصرف بهینه منابع آبی استان است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می گردد.

بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز سفیدرود نیز شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رازآور و دریاچه ارومیه شامل زرینه و سیمینه اشاره نمود.

تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می گردد.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره برداری رسیده است.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124334

به "خبرنگاران 44 درصد منابع آب کردستان به کنتور هوشمند مجهز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 44 درصد منابع آب کردستان به کنتور هوشمند مجهز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید