درباره بنا و معماری کاخ ورسای

به گزارش مجله سرگرمی، معماری کاخ ورسای (Château de Versailles) یا (Palace of Versailles) از الهام بخش ترین بناهای باشکوه در تاریخ است. جالب اینکه عمر این کاخ و مجموعه ساختمان هایش کمی بیش از 300 سال و نسبت به دیگر بناهای مشهور و قدیمی دنیا بسیار جوان تر است. این کاخ در 1979 در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید.

درباره بنا و معماری کاخ ورسای

کاخ ها و بناهای تاریخی از آن رو که هویت حقیقی و فرهنگی یک منطقه و یا یک سرزمین را برای آیندگان بازتعریف می نمایند همیشه مورد توجه قرار دارند. در وهله اول و در ذات این مهم نیست که در یک بنای تاریخی یا یک کاخ باشکوه، کدام شاه یا سلطان زندگی می نموده است؟ رفتارش چگونه بوده؟ و آیا مورد اقبال بوده است یا خیر؟ سبک و ساخت و ساز معماری این سازه های قدیمی خود گویای حقیقت تاریخی هستند.

رشد فرهنگی و مقیاس هنری و نوآوری ها در این ساخت و سازهای قدیمی و باشکوه، هر کدام ویژگی های منحصربفرد آن بازه زمانی را بازگو می نمایند. کاخ ورسای یکی از مهمترین سازه ها در این باره است. این کاخ در دهکده سابقا ییلاقی ورسای در نردیک پاریس سروشکل گرفت. از حدود سال 1624 دهکده ورسای مورد توجه قرار واقع شد اما از از سال 1667 تا 10 پس از آن مجموعه کاخ و ساختمان های باشکوهش در منطقه ای به وسعت 150 هزار متر مربع ساخته شدند. این در حالی است که زیربنای خود کاخ ورسای حدود نصف این مساحت است.

  • مفاهیم: معماری گوتیک چیست؟
  • مفاهیم: معماری کلاسیک چیست؟
  • مفاهیم: معماری نئوگوتیک چیست؟

نقاشی رنگ روغن از کاخ ورسای و مجموعه بناهای اطراف آن. این مجموعه بنا در800 هکتار ساخته شده است.

کاخ بزرگ یا Grand trianon در سال 1687 ساخته شد. و در مرکز تابلو خودنمایی می نماید

  • معماری داخلی کاخ ورسای

کاخ ورسای به طور کلی متشکل از 350 واحد است. البته این تعداد به معنای تعداد اتاق نیست. چون واحدها از نظر از اندازه و ساخت با یکدیگر متفاوت اند . اتاق خواب لویی چهاردهم در طبقهٔ بالا و در مرکز محور غربی-شرقیِ کاخ ورسای واقع شده است. این اتاق به عنوان مهمترین مکان در فضای داخلی کاخ ورسای شناخته می شد.

  • مفاهیم: معماری باروک چیست؟

تالار آینه ها نیز یکی از مهمترین بناهای کاخ ورسای است. این تالار متشکل از 17 تالار بزرگ آینه کاری شده است و روبه روی هریک از این طاق ها، یک پنجره واقع شده است. در هر طاق 21 قطعه آینه به کار رفته است و مجموعا 357 قطعه آینه در تالار وجود دارد. طول، عرض و ارتفاع تالار آینه ها به ترتیب معادل با 73، 10.5 و 12.3 متر است. از جمله تزئینات تالار می توان به نقاشی های سقف و مجسمه های طلاکاری شدهٔ کنار دیوارها اشاره نمود. چند چلچراغ شیشه ای هم در تالار موجود هستند که از سقف آویزان شده اند و زیبایی آن را دوچندان نموده اند. در مراسم های مخصوص سلطنتی با استفاده از چیزی حدود 20000 شمع تالار آینه ها را روشن می کردند و در این حالت، لقب دالان روشنایی را برای آن در نظر گرفته بودند.

  • آشنایی با معماری تودور

برای انجام مراسمات مذهبی پنج کلیسا در فضای داخلی کاخ ورسای ساخته شده بودند که از آن میان تنها آخرین کلیسا باقی مانده است.کار ساخت این کلیسا در سال 1710 به خاتمه رسید. با وجود اینکه بعضا از این کلیسا با نام باروک یاد شده است، معماری آن در مقایسه با کلیساهای باروک ایتالیایی محدودتر است و بیشتر حالتی تئاترگونه دارد. استفاده از شیشه های طرح دار و رنگی، سقف طاقی شکل و نشیمنگاه کم عرض این کلیسا باعث شده است تا بعضی افراد ویژگی های معماری گوتیک را به آن نسبت بدهند.

تالار آیینه

این سالن در سال 1684 ساخته شده و درآن از 357 آینه استفاده شده است.

در باره سالن اپرای سلطنتی ورسای نیز باید گفت این سالن محل اصلی برگزاری نمایش های تئاتر و اپرای کاخ بود. طراحی این سالن به عهدهٔ معمار فرانسوی، آنژ ژاک گابریل بود و به همین خاطر از آن با نام تئاترِ گابریل هم یاد شده است. طراحی داخلی سالن به عهدهٔ آگوستین پاژو بود که تقریبا تمام قسمت های فضای داخلی را با چوب کار نموده است. رنگ انتخاب شده برای چوب ها به گونه ای بوده است که شبیه سنگ مرمر شوند. سالن از لحاظ ویژگی های صوتی بسیار مناسب است و بخش اعظم این ویژگی به خاطر استفاده از چوب در طراحی داخلی است. سالن اپرای سلطنتی ورسای ظرفیت گنجایش بیش از هفتصد نفر را دارد.

  • معماری بیرونی کاخ ورسای

بازدید و آنالیز تخصصی کاخ ورسای تقریبا جزو برنامه های درسی دانشجویان رشته معماری و زیبایی شناسی معماری است. کاخ ورسای مجموعه ای از سبک های معماری باروک و روکوکو است. روکوکو یا باروک متأخر نوعی سبک معماری است که از اواسط قرن هجدهم معرفی گردید؛ شاخصهٔ این سبک تزئینات و ریزه کاری های فراوان فضای داخلی و طراوت و سرزندگی آن است.

اما فرانسوی های معاصر زمان ساخت و بهره برداری از کاخ ورسای، معماری آن را به سبک باروک نمی دانستند و این مسئله کاملا قابل درک است، چراکه معماری کاخ ورسای، در مقایسه با بناهای عصر باروک ایتالیایی بسیار متفاوت است؛ بناهایی که در آن موقع به عنوان منبع الهامی برای دیگر کشورهای اروپایی به شمار می رفتند.

فاخرترین بنای کاخ ورسای از نظر بسیاری از کارشناسان زیبایی شناسی معماری، همین سازه باشکوه سالن اپرای سلطنتی است

  • سازه هایی که از کاخ ورسای تاثیر گرفته اند

کاخ سلطنتی روسیه به نام کاخ پتروف ساخته شده به دستور پطر کبیر/ کاخ سفید در ایالات متحده/ کاخ سلطنتی هرنشیمزی در آلمان ساخته شده به دستور لودویگ دوم پادشاه باواریا/ کاخ همپتون کورت در انگلیس / کاخ چت وورث در انگلیس/ کاخ بلن هیم در انگلیس ساخته شده به دستور دوک مارلبورو / کاخ شلوس ویلهمشوس در آلمان / کاخ شلوس آگوستوسبورگ در آلمان/ کاخ لودویگزبورگ در آلمان/ کاخ شلوس شلیسهلم در آلمان/ کاخ وورزبورگر در آلمان/ کاخ دروتهیلنگم در سوئد/ کاخ شونبرون در اتریش/ کاخ استرازا در مجارستان

کاخ کاسرتا در ایتالیا/ کاخ دوکال در ایتالیا/ کاخ استیپینیجی در ایتالیا/ کاخ لا گرانجا در نزدیکی مادرید اسپانیا/ کاخ کوئلوز در اسپانیا/ کاخ جاگاتجیت در پنجاب هند/ کاخ لازینکی در لهستان/ کاخ برانیسکی در لهستان/ کاخ پاورکورت هووس در ایرلند

منابع:

Ayers, Andrew (2004). The Architecture of Paris. Stuttgart, London: Edition Axel Menges. ISBN 9783930698967.

Berger, Robert W. (1985a). In the Garden of the Sun King: Studies on the Park of Versailles Under Louis XIV. Washington, DC: Dumbarton Oaks Research Library.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60888

به "درباره بنا و معماری کاخ ورسای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره بنا و معماری کاخ ورسای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید