ریزگرد ها به کمک روش های زیستی کاهش می یابد

به گزارش مجله سرگرمی، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به دنبال توسعه روش های فناورانه مقابله با گرد و غبار در کشور است که این اقدامات به توسعه اشتغال بومی در منطقه می انجامد.

ریزگرد ها به کمک روش های زیستی کاهش می یابد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند سالی است که ریزگرد ها میهمان ناخوانده شهر های جنوبی و غربی کشور شده اند. میهمانانی که با آمدنشان نفس میزبانان خود را به شماره انداخته اند. این ریزگرد ها گرد و غبار، دود و دیگر ذره های خشک معلق در هوا هستند که باعث کدر شدن آسمان می شوند.

درباره ریشه بروز این ریزگرد ها اطلاعات مختلفی ارائه شده است که از آن جمله می توان به آلاینده های صنعتی، ازدیاد تردد خودروها، آتش سوزی جنگل ها، گسترش بیابان ها و شخم زدن زمین در آب وهوای خشک اشاره کرد. ریزگرد هایی که در آب و هوای خشک بیشتر بروز می کنند و مناطق خشک و بیابانی را در خود می پیچند.

روزگار شهر های جنوبی کشور، مدتی است که مناسب نیست و گا ها خبر هایی از بروز این پدیده دردسرساز که زندگی و سلامت بومیان منطقه را تهدید می کند منتشر می شود. این ریزگرد ها چند سالی است که به دغدغه ای همگانی در سطح بین المللی تبدیل شده و بررسی های میدانی زیادی برای مقابله با آن ها و شناخت منبع آن ها اجرا شده است.

اشتباه است اگر تصور کنیم که مقصد این ریزگرد ها فقط ایران و مناطق جنوبی آن است، بلکه در نقاط مختلفی از جهان این نوع ریزگرد ها مشاهده می شود و تحقیقات مختلفی برای جبران این معضل جهانی اجرا شده است. تحقیقاتی که هنوز نتوانسته به صورت جدی به رفع این معضل کمک کند و بیشتر مسکن های موقتی هستند که تا مدتی کوتاه کام بومیان منطقه را شیرین می کند.

خشک شدن تالاب ها، سدسازی های گسترده، استفاده بی رویه از منابع طبیعی، رهاسازی زمین های کشاورزی، وعدم مدیریت درست منابع طبیعی از دیگر عواملی اهستند که به بروز ریزگرد در کشور منجر می شود. ریزگرد هایی که محققان و مدیران را بر آن داشته است تا روش های کاهش این پدیده را بیابند تا شاید مرهمی شوند بر زخم بومیان مناطق جنوبی کشور.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که متولی تامین سلامت و رفاه اجتماعی مردم است؛ به دنبال اجرای طرح های گوناگونی در این حوزه است. به همین منظور ستاد در آن ورود کرده، حوزه کاهش آسیب های ناشی از بروز گرد و غبار در کشور است. یکی از طرح های ارائه شده ستاد برای مقابله با پدیده گرد و غبار، معرفی روش های مقابله با گرد و غبار با رویکرد های اقتصادی و اشتغال زایی بومیان منطقه یک طرح ارائه داده است.

تولید فرآورده های زیستی مناسب برای جلوگیری از تشکیل گرد و غبار های میکرونی، استفاده از روش های زیست فناوری برای احیاء تالاب ها، بررسی مطالعاتی کارایی مالچ های بیولوژیک و اثرات آن بر خاک و محیط زیست، اجرای پایلوت توسعه فناوری های شورورزی، شناسایی شرکت های تولید کننده مالچ های سازگار با محیط زیست و برنامه ریزی برای اجرای پایلوت مالچ پاشی در کانون های تولید گردوغبار از جمله روش های اجرای این طرح است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است که با اجرای این طرح ها بتواند نفس های به شماره افتاده بومیان مناطق جنوبی کشور را احیا کند. این ستاد برای اجرایی کردن طرح های خود از شرکت های دانش بنیان و توانمندی آن ها بهره گرفته است و طی فراخوان هایی اعلام کرده که از هرگونه ایده نو و خلاق و فناوری های نوینی که بتواند به میدان مبارزه با این پدیده وارد شود حمایت می کند.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52813

به "ریزگرد ها به کمک روش های زیستی کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزگرد ها به کمک روش های زیستی کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید