سندرم استکهلم چیست و در سینما چه تعریفی دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، سندرم استکهلم پدیده روانیست که در آن گروگان حس همدردی نسبت به گروگان گیر پیدا کرده و در مواقعی این حس وفاداری تا حدیست که از کسی که تهدیدش می نماید دفاع کرده و به صورت اختیاری و با علاقه خود را تسلیمش می نماید.

سندرم استکهلم چیست و در سینما چه تعریفی دارد؟

سندرم استکهلم چیست؟

سندرم استکهلم پدیده ایست روانی که در آن گروگان دچار احساس همدردی و یکدلی به گروگان گیر می گردد. در مواقعی این حس وفاداری تا حدی پیش می رود که از کسی که جان و آزادیش را تهدید می نماید، دفاع نموده و به صورت اختیاری و با علاقه خود را تسلیم او می نماید. در اصل این سندرم، پاسخ فیزیولوژیک گروگان های ربوده شده است. این سندرم در موارد دیگری مثل همسرآزاری، تجاوز یا سوء استفاده از اطفال هم ممکن است دیده گردد.

علت نام گذاری این اختلال به سندرم استکهلم

در سال 1973 و از 23 تا 28 آگوست گروگانگیری در کردیت بانک شهر استکهلم سوئد روی داد و چند نفر از کارمندان بانک به گروگان گرفته شدند. اما بر خلاف سایر گروگان گیری ها این واقعه شهرت جهانی پیدا کرد. برخلاف انتظار، گروگان ها از نظر احساسی جذب دزدها شدند و حتی بعد از آزادی، از آنها دفاع کردند و حاضر نشدند علیه آنها، شهادت بدهند.

اصطلاح سندرم استکهلم اولین بار از طریق روانپزشکی به نام نیلز بجروت، که در سال 1973 در جریان مذاکرات گروگان گیری استکهلم در زمینه اعمال قانون مشاوره می داد به کار رفت. در آن موقع مردم و رسانه ها از احساسات همدلانه و تدافعی گروگان ها نسبت به گروگان گیرانشان گیج شده بودند.

علت بوجود آمدن سندرم استکهلم

سندرم استکهلم که به عنوان پیوند تروما و یا پیوند ترور نیز شناخته می گردد، از حس غریزی افراد به اسارت گرفته شده یا گروگان ها برای حفاظت از خود منشأ می گیرد. به این ترتیب که ادامه حیات آنها از طریق به اسارت گیرندگانشان مشخص می گردد بنابراین افراد اسیر شده به جای نفرت از به اسارت گیرندگانشان، به طور ناخودآگاه پیوندی با آنها ایجاد می نمایند تا زنده بمانند.

سندرم استکهلم در سینما

در سینما نیز در بعضی از فیلم ها به این سندرم اشاره شده و از جذابیت و عجیب بودن رفتار گروگان گرفته شده و حرکت او به سمت برقراری رابطه عاشقانه و وجود حس همدردی و یکدلی با کسی که مال و جان و آزادیش را در معرض خطر گذاشته است، در راستای ایجاد جذابیت فیلم استفاده شده است.

فیلم Highway - نمونه ای از گروگانی که دچار سندرم استکهلم می گردد

نمونه های دیگر اشاره به سندرم استکهلم در سینما

در سینما فیلم جیمزباندی هرگز نگو نه؛ بابازی شان کانری ساخته ایروین کرشنر و یا جان سخت محصول 1988 با بازی بروس ویلیس ساخته جان مک تیرنان یکی از کالت های این نوع ساخته هاست. کینگ کنگ محصول2005 ساخته پیتر جکسون نیز یکی از ساخته های جدیدتر در این مورد است.

  • (Heist (2015 که در آن جفری دین مورگان که در نقش راننده اتوبوس و دستیار گروگان گیر است، به گروگان یاری می نماید تا از مهلکه نجات یابد.
  • (Black Ice (2014 دختری که بر روی یک رشته کوه یخی به گروگان گرفته شده است، با یکی از ربایندگان، وارد رابطه عاشقانه می گردد.
  • (Highway (2014 در آن زنی که توسط مردی ربوده شده در خاتمه عاشق او می گردد. هر دوی این افراد با وجود رشد در شرایط مالی متفاوت، دارای دوران کودکی سخت و دشواری بودند.
  • (Catchfire (1990
  • (Beauty and the Beast (1991
  • (The Chase (1994
  • (Excess Baggage (1997
  • (Out of Sight (1998
  • (Buffalo 66 (1998
  • (The World Is Not Enough (1999

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124592

به "سندرم استکهلم چیست و در سینما چه تعریفی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرم استکهلم چیست و در سینما چه تعریفی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید