طوفان سبزها در قاره سبز

به گزارش مجله سرگرمی، بیش از نیمی از واجدان شرایط از 28 کشور اروپایی در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا شرکت کردند تا با رقم زدن بزرگ ترین میزان مشارکت مردمی طی 20 سال اخیر، این اتحادیه رو به بحران را نجات بدهند. در نتیجه این انتخابات، احزاب سنتی راست و چپ میانه ضمن حفظ اکثریت خود، بسیاری از کرسی هایشان را به احزاب جریان سبز و لیبرال واگذار کردند تا قاره سبز، سبزتر و آزادتر از هر زمانی به 4 سال آینده بیندیشد.

طوفان سبزها در قاره سبز

به گزارش گاردین، احزاب و گروه های راست افراطی و پوپولیست در پی فعالیت های گسترده خود توانستند کرسی های بیشتری در این مجلس به دست بیاورند اما برخلاف پیش بینی ها این موفقیت چندان هم چشمگیر و نفسگیر نبود. اما حزب سبز که با استقبال گسترده جوانان و نوجوانان اروپایی همراه شده بود با شعارهای مبتنی بر حفظ محیط زیست و انرژی های سبز توانست موفقیت مهمی را در این انتخابات به دست بیاورد و در کنار احزاب لیبرال که تمرکز بیشتری بر آزادی و دموکراسی دارند، از شمار کرسی های احزاب سنتی مانند گروه های راست و چپ میانه بکاهد. در شرایطی که از محبوبیت احزاب سنتی اروپا بشدت کاسته شده و نگرانی های اقلیمی و محیط زیستی از همواره شدیدتر شده است، احزاب سبز توانستند هواداران زیادی در این قاره سبز پیدا نمایند. براساس نظرسنجی هایی که اخیراً انجام شده بود، شهروندان اروپایی اعتقاد داشتند که مسأله محیط زیست و تغییرات اقلیمی باید بر سیاست های دیگر مقدم باشد. با وجود این همچنان احزاب سنتی گروه های اصلی مجلس را در اختیار خواهند داشت.

ائتلاف حزب سبز با استفاده از جوانان اروپا، قدرتمندترین حضور خود را در مجلس این قاره رقم زد و بیش از 9 درصد از آرا را از آن خود کرد. این حزب در سال 2014 تنها 50 جایگاه در مجلس کسب نموده بود. حزب سبز در ایرلند با استقبال بسیار بالایی روبه رو شد. این اولین بار در بیست سال گذشته است که سبزهای ایرلند وارد مجلس اروپا می شوند؛ رویدادی که دستاوردی بزرگ برای آنها محسوب می گردد. اگرچه این کشور تنها 11 کرسی در مجلس دارد. سبزها در آلمان نیز با تصاحب 20 درصد از آرا یکی از بزرگ ترین پیروزی های خود را رقم زدند. به گزارش یورونیوز، در انگلیس نیز اگرچه با استعفای ترزا می نخست وزیری این کشور، سیاست به لبه پرتگاه رسیده است اما شهروندان این کشور همچنان رأی دادن را به عنوان ابزار سیاسی خود برای ایفای نقش در آینده کشورشان انتخاب کردند. حزب برگزیت که تنها شش هفته پیش تشکیل شد، با کوشش های نایجل فاراژ 31 درصد از آرا را به دست آورد و به عنوان حزب پیروز راهی مجلس اروپا شد. او در سخنرانی پس از پیروزی خود ضمن تشکر از رأی دهندگان انگلیسی گفت که با اتکا بر پیروزی در انتخابات مجلس اروپا، در انتخابات آینده انگلیس هم شرکت خواهد نمود. او در مصاحبه با شبکه رادیویی بی بی سی 4 گفت که این حزب با مانیفست کار از همین امروز آغاز می گردد ظرف شش هفته خود را به این پیروزی بزرگ رساند. اما نظرسنجی ها نشان می دهد این حزب به همان اندازه که در انگلیس محبوبیت دارد، مخالف نیز دارد.

به رغم موفقیت نه چندان بزرگ راست ها در اروپا، کارنامه آنها در ایتالیا و فرانسه قابل توجه است. فرانسه که از انتخابات ریاست جمهوری گذشته به عرصه رقابت میان امانوئل مکرون و مارین لوپن تبدیل شده است، این بار به لوپن و حزبش لبخند زد و 23 درصد از آرا را به او اختصاص داد تا با خیال راحت نمایندگانش را روی کرسی های مجلس اروپا بنشاند. البته حزب مکرون تنها یک درصد از راست افراطی لوپن عقب افتاده بود؛ بنابراین اکثریت 79 کرسی فرانسه در این مجلس در اختیار حزب لوپن قرار خواهد گرفت. در ایتالیا نیز حزب راست افراطی و ملی گراها با رهبری ماتیو سالوینی، وزیر کشور، توانستند بر سایر احزاب پیروز شوند.

حزب حاکم اسپانیا هم توانست با کسب 33 درصد از آرا پیروزی دیگری را نصیب سوسیالیست ها کند و حزب محافظه کار را در رده دوم بنشاند. برهمین اساس، کارلس پوجدمون از استقلال طلبان کاتالونیا به مجلس اروپا راه خواهد یافت. به گزارش سی ان ان، اتریش که بیشترین میزان مشارکت را در این انتخابات داشت، محافظه کاران را به عنوان پیروز نهایی این رقابت وارد مجلس اروپا کرد. حزب محافظه کار مردم اتریش به رهبری سباستین کورتس با کسب 34 درصد آرا، برنده بزرگ انتخابات اتریش شد. حزب سوسیال دموکرات این کشور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری و مجلسی گذشته بازنده اصلی بود، این بار می تواند با کسب حدود 24 درصد آرا دومین جریان اصلی سیاسی این کشور اروپای مرکزی باشد. درواقع رسوایی اخیر راست های افراطی در اتریش که پرده از روابط پشت پرده حزب آزادی با یک تاجر روس برداشت، نه تنها به موفقیت این حزب در اتریش لطمه زد، که موقعیت احزاب راست گرا در سراسر اروپا را متزلزل کرد.

اروپا در این انتخابات صدای خود را به گوش ناظران رساند؛ اما نه یک صدای واحد و منسجم را. آنچه به وضوح در این انتخابات برای سیاستمداران حاوی نکته بود، این بود که اگر اتحادیه اروپا خواستار بقای خود است باید دست به اصلاحات و تغییرات ساختاری بزند و با فاصله دریافت از سیاست های مرزبندی شده صرف، به مسائل اقلیمی روی خوش نشان دهد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 25428

به "طوفان سبزها در قاره سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طوفان سبزها در قاره سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید