مرغداران مرغ احتکار می نمایند؟

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، در روزهای پایانی اسفند ماه هیات دولت به منظور ترمیم ذخائر راهبردی گوشت سفید کشور و با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان، به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا 50 هزار تن گوشت مرغ را با استفاده از ارز ترجیحی (4200 تومانی) خریداری و وارد کشور کند. اقدامی که برای بسیاری از فعالان صنعت طیور این سوال را ایجاد نموده است که چرا به جای واردات از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری نمی گردد و نرخ مصوب مرغ اصلاح نمی گردد؟

مرغداران مرغ احتکار می نمایند؟

محمد علی کمالی سروستانی با بیان اینکه واردات مرغ به کشور حدود یک ماه زمان می برد و در نتیجه تاثیری در بازار این روزهای مرغ و شب عید ندارد، اظهار کرد: اگر دولت همین میزان ارزی که قرار است برای واردات مرغ تخصیص دهد که حدود 2000 تومان بیشتر از یارانه ای است که در ارتباط با ذرت و کنجاله سویا به مرغداران می دهند را به نرخ مصوب مرغ اضافه می کرد، قطعا بازار مرغ نظم بیشتری داشت.

وی ادامه داد: بارها به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت اعلام کردیم که نرخ مصوب مرغ مصلحتی است و قیمت واقعی تمام شده فراوری مرغداران نیست. یعنی اگر 100 درصد ذرت و کنجاله سویا با ارز 4200 تومانی به موقع در اختیار مرغداران هم قرار بگیرد قیمت تمام شده فراوری بیش از این می گردد. ولی به این صحبت ها توجهی نشد و می توان گفت بخشی از نابسامانی بازار مرغ در روزهای سرانجامی اسفند ناشی از همین مساله بود.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: از همه مسئولان مربوطه در سازمان های دولتی درخواست داریم به گونه ای برنامه ریزی نمایند که نهاده به موقع و به انداز کافی در اختیار مرغداران قرار گیرد و همچنین نرخ مصوب مرغ هم اصلاح گردد. به نظر می رسد اگر قیمت ها اصلاح گردد عرضه به حدی خواهد شد که حتی ممکن است قیمت ها کمتر از نرخ مصوب گردد.

به گفته وی، نگرانی از گرانی مرغ و فشار بر مصرف نماینده دلیل اصلی عدم اصلاح نرخ مصوب مرغ بود؛ در حالی که شرایط بازار به گونه ای پیش رفته که فراورینماینده و مصرف نماینده سودی نمی برند و عده ای دلال مرغ را در بازار آزاد با قیمت های سرسام آور در اختیار مردم قرار می دهند.

کمالی سروستانی توضیح داد: سال های قبل که شرایط مشابهی پیش آمد و واردات مرغ صورت گرفت صنعت طیور کشور چندسال تاوان بسیاری داد. به همین دلیل از مسئولان درخواست داریم تا جایی که می توانند سیستم ها و روش های داخلی را تصحیح نمایند. مرغداران داخلی آمادگی فراوری دارند. ما ظرفیت فراوری بیش از سه میلیون تن مرغ را در سال داریم در حالی که مصرف بیش از دو میلیون و 300 هزار تن نیست.

وی در سرانجام گفت: مرغداران نمی توانند مرغ هایشان را احتکار نمایند، زیرا وقتی مرغ به سن کشتار رسید هر روز که در سالن بماند تلفات می دهد. از طرفی این مرغ ها نیازمند خوراک هستند و خوراک نیز در بازار آزاد بسیار گران است. همچنین وقتی مرغ سنگین گردد قیمت آن هم کاهش می یابد. پس به نفع مرغدار نیست که مرغ را نگه دارد و بایستی آن را به کشتارگاه بفرستند. اما باید دید بعد از کشتارگاه این مرغ ها به کجا می فرایند و چگونه توزیع می شوند.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 137235

به "مرغداران مرغ احتکار می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغداران مرغ احتکار می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید