مواد غذایی سرشار از سدیم

به گزارش مجله سرگرمی، غذاهای کنسرو و فرآوری شده ای همچون چیپس سیب زمینی، اصولاً سرشار از سدیم بوده و از اینرو مصرف بیش از حد چنین مواد غذایی می تواند برای سلامتی مضر باشد.

مواد غذایی سرشار از سدیم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

غذاهای کنسرو و فرآوری شده ای همچون چیپس سیب زمینی، اصولاً سرشار از سدیم بوده و از اینرو مصرف بیش از حد چنین مواد غذایی می تواند برای سلامتی مضر باشد.

نکته مهم

خوردن مکرر مواد غذایی سرشار از سدیم سلامتی را به خطر می اندازد، به این دلیل که در نهایت موجب بروز عوارض مزمن مختلفی در سلامت می شود.

نمکی که هر روز از آن به نام طعم دهنده غذا استفاده می کنیم، منبع اصلی سدیم به تعداد می رود. تنها 1 قاشق چایخوری از نمک حاوی حدود 2300 میلی گرم سدیم است. گفته می شود که غذاهای نمکین خوشایند می باشند اما مصرف بیش از حد از آنها اغلب می تواند در دراز مدت به پیامدهای جدی در سلامت منجر شود که شایع ترین آنها فشار خون بالا (HBP) و مسائل قلبی را شامل می شود. با در نظر گرفتن خطرات مرتبط با مصرف بیش از حد نمک در سلامت، لازم است که فرد مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم را تحت کنترل و مراقبت قرار دهد.

مصرف روزانه توصیه شده سدیم از 1500 میلی گرم تا 2300 میلی گرم تفاوت می کند. با این حال، افرادی که مبتلا به فشار خون بالا می باشند بایستی اطمینان حاصل کنند که مصرف روزانه سدیم در آنها از 1500 میلی گرم تجاوز نکند.

مواد غذایی سرشار از سدیم

غذاهای غیر خانگی یا بیرون بر

با وجود مشغله زیاد و ساعات طولانی کار، افراد بسکمک ترجیح می دهند از غذاهای بیرون بر استفاده کنند. راحتی و دسترسی ساده اغلب دلیل پشت افزایش محبوبیت این فست فودها است. با این حال، نقطه تاریک این غذاهای غیر خانگی محتوای بیش از حد سدیم آنها است. این غذاها را در ادامه معرفی می کنیم:

ماهی سرخ شده یا دودی

همبرگر

پیتزا

ناگت مرغ

کیک گوشت

رول سوسیس (نوعی غذا با سوسیس)

شیرینی

کیک

نودل

غلات صبحانه

ساندویچ کالباس

ساندویچ نان ذرت مکزیکی

اسنک یا خوراکی های سرپایی

بادام به نام یک خوراکی سرپایی، خوراکی ایده آلی به تعداد میرود اما بسکمک افراد هنگامی که قصد خوردن میان وعده را دارند از انواع بسته بندی شده آن استفاده می کنند. فرد ممکن است از این غذاهای فرآوری شده لذت ببرد، اما متأسفانه این خوراکی ها عاری از مواد مغذی بوده و علاوه بر آن، حاوی سطوح بالایی سدیم می باشند.

چیپس

پاپ کورن یا ذرت بو داده

سیب زمینی سرخ شده

چوب شور

پنیر

پنیر که بخش جدایی ناپذیر رژیم غذایی بسکمک افراد را تشکیل می دهد، به طور شگفت انگیزی حاوی اندازه زیادی سدیم است. پنیر به طرز نگران کننده ای شور بوده و این می تواند با این واقعیت محک زده شود که یک برش نازک از آن به طور تقریبی حاوی 160 میلی گرم سدیم است. اغلب ما به منظور بهبود مصرف کلسیم خود اندازه زیادی پنیر مصرف می کنیم. اما به چه قیمت؟ بنابراین فرد بایستی از پنیر به اندازه ناچیز مصرف نماید خصوصاً افرادی که به آنها توصیه شده است که مصرف سدیم خود را کاهش دهند.

نوشیدنی ها

همانطور که پیش از این نام شد، سدیم به افزایش طول عمر و تاریخ مصرف محصول کمک می کند. جای تعجب نیست که شیر شکلات پاکتی حاوی اندازه زیادی سدیم می باشد. آیس کافی یا قهوه سرد، که در شیشه فروخته می شود هم حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم است.

نان

نان قهوه ای و همچنین نان سفید حاوی اندازه بالایی سدیم است. به نام مثال، فقط 1 تکه نان سفید از حدود 140 میلی گرم سدیم برخوردار است. بنابراین، چنانچه در خصوص مصرف سدیم خود نگران می باشید، محدود ساختن مصرف نان ضروری می باشد.

چاشنی ها

چاشنی ها در افزایش طعم و مزه هر غذایی کار بزرگی انجام می دهند. بنابراین اگر خوردن یک کاسه کلم بروکلی پخته شده به دلیل طعم آن خسته کننده شده است، تمام چیزی که نیاز دارید افزودن یک چاشنی مناسب جهت افزایش و بهتر ساختن طعم و مزه آن است. با این حال، این اثر افزایش طعم و مزه ای که چنین چاشنی هایی عرضه می کنند به دلیل اندازه بالای سدیم آنها است. بنابراین، مرتبه بعد که تصمیم به افزودن این چاشنی ها به غذای خود گرفتید، مطمئن شوید که آن را به طور عاقلانه ای استفاده می کنید. به این چاشنی ها در ذیل اشاره شده است:

سس های سالاد

کچاپ یا سس گوجه

انواع سس

خردل

غذاهای بسته بندی و یا کنسرو شده

محصولات غذایی فرآوری و بسته بندی شده مشخص شده است که از سدیم بالایی برخوردارند. به این دلیل که سدیم ماده نگهدارنده مهمی به تعداد رفته و در نتیجه به اندازه زیاد به مواد غذایی افزوده تا از رشد باکتری جلوگیری نماید. بنابراین، هنگامی که غذاهای بسته بندی شده می خرید، لازم است که برچسب آن را خوانده و در خصوص اندازه کل سدیم موجود در آن اطلاع یابید. در ادامه مواد غذایی فرآوری شده ای که حاوی مقادیر زیادی سدیم می باشند را معرفی می کنیم:

گوشت نمک سود شده

سبزیجات کنسروی

پودر سوپ

خیار شور

جایگزین های طبیعی نمک

چرا زمانی که جایگزینهایی برای بهتر کردن طعم و مزه وجود دارند خود را به نمک وابسته کنیم. به افرادی که توصیه شده از رژیم غذایی با اندازه پایین سدیم پیروی کنند، می توان گفت که اکنون می توانند مصرف سدیم خود را با انتخاب جایگزینهای طبیعی نمک تحت کنترل قرار دهند. بنابراین چنانچه دوست دارید وعده های غذایی تان طعم خوبی داشته باشند، نیازی به نمکدان ندارید، بجای آن از جایگزینهای طبیعی که در ذیل آمده استفاده کنید:

آبلیمو تازه گرفته شده

پودر سیر

پودر پیاز

آب لیمو

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 161338

به "مواد غذایی سرشار از سدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی سرشار از سدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید