موزه های جهان یک طرف و موزه های ایران سمتی دیگر

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس سخنان عضو شورای بین المللی موزه ها، گویی موزه های جهان یک طرف و موزه های ایران سمتی دیگر بچشم می آیند.

موزه های جهان یک طرف و موزه های ایران سمتی دیگر

داستان چیست؟

دامون منزوی، عضو شورای بین المللی موزه ها پیرامون موزه های دنیا یک طرف و موزه های ایران سمتی دیگر می گوید: کنفرانس ها، نمایشگاه ها، کارگاه ها و حتی جلسات مهم کاری موزه ها در سراسر دنیا در چند ماه اخیر لغو شده یا با کمترین پتانسیل برگزار شده اند. برنامه های استراتژیک، برنامه های سالانه و حتی برنامه های بازاریابی و آموزشی همگی دستخوش تغییرات دنیای شده اند.

او با بیان اینکه تا همین چند ماه قبل، موزه داران ایرانی به فکر برگزاری نمایشگاه و آمادگی برای برنامه های نوروزی بودند، ادامه می دهد: اما امروز نه تنها موزه های ایران، بلکه موزه های سراسر دنیا با این چالش عظیم دست به گریبان هستند. با آنکه بعضی موزه ها در هفته های اخیر، تحت تدابیر و دستورالعمل هایی، آن هم به صورت محدود و تحت پروتکل های بهداشتی در بعضی کشورها درهای خود را روی بازدیدنمایندگان باز نموده اند، اما باز هم درگیر دغدغه های بسیار عظیمتری هستند.

وی یکی از این دغدغه های عظیم تر را کوشش بسیاری از مدیران برای حفظ کارکنان و حتی بسته نشدن موزه های خود می داند و ادامه می دهد: سوال مشترک همه موزه های دنیا یکی است، چه زمانی شرایط عادی خواهد شد؟ به نظر می رسد جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد. بنابراین برنامه های ضربتی کوتاه مدت و برنامه های جدید بلند مدت در بسیاری از موزه ها در دستور کار قرار گرفته اند.

این موزه دار با اشاره به اینکه بعضی از کشورهای دنیا موزه های خود را با هدف حفظ فاصله گذاری اجتماعی، تعطیل نموده اند و قصد دارند تا در ماه آینده به صورت تدریجی آن ها را بازگشایی نمایند، می افزاید: هر چند این خبر چندان خشنود نماینده ای نیست، چون پروتکل های بهداشتی، قوانین جدید، زدن ماسک توسط بازدید نمایندگان، خرید بلیط به صورت آنلاین، آنالیز دمای بدن در ورودی موزه ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، حال وهوای بازدید موزه ای را عوض نموده است.

لوور 2023 به شرایط عادی برمی گردد

او به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو اشاره می نماید که اطلاع داد در صورتیکه دستورات جدیدی از سوی دولت اعلام نگردد، موزه لوور از ششم ژوئیه برابر با 16 تیر بازگشایی می گردد و نوشت که مدیر موزه لوور اعتقاد دارد با توجه به کاهش بسیار زیاد مسافرت ها و تعداد پایین گردشگران، موزه مانند قبل مملو از جمعیت نخواهد بود و با کاهش 70 درصدی بازدید نمایندگان رو برو خواهد شد.

وی در ادامه به بخش دیگری از این گزارش اشاره می نماید که اعلام نمود 75 درصد خرید بلیط های موزه لوور توسط گردشگران خارجی خریداری می گردد و با توجه به محدودیت های سفر به نظر می رسد که بخش عمده این بازدیدنمایندگان به موزه نخواهند آمد.

او با بیان ای که فرانسوی ها معمولا در تابستان به تعطیلات می فرایند، ادامه می دهد: این اتفاق خود بر کاهش بیشتر بازدیدنمایندگان داخلی خواهد اضافه کرد. با وجود این پیش بینی های تلخ ژان لوک مارتینز خوش بین است که می گوید زمان آن رسیده که به لوور آمده و این مجموعه را در شرایطی ایمن، تقریبا مطلوب، در آسایش و آرامشی استثنایی و فوق العاده بازدید نمایند.

منزوی با بیان اینکه به طور معمول، لوور روزانه از 10،000 تا 15،000 بازدید نماینده استقبال می نماید که این اتفاق این موزه را به یکی از مؤسسات پر بازدید دنیا تبدیل نموده و می گوید: این موزه که در اواسط ماه مارس تعطیل شده، سیاست هایی را برای کاهش ازدحام جمعیت در نظر گرفته است که به آن معناست تعداد کمتری از مردم آن هم به قسمت های کمتری از لوور دسترسی خواهند داشت. ورودی موزه لوور نیز تنها از بخش هرم شیشه ای میسر خواهد بود و تقریبا 30 درصد موزه به طور کامل برای بازدیدنمایندگان بسته خواهد شد.

او با اشاره به اطلاعات منتشر شده از بعضی موزه ها، تشکیلات حرفه ای، انجمن ها و رسانه ها، اظهار می نماید: ضرر و زیان گسترده مالی گریبان بسیاری از موزه ها را گرفته است. خسران و لطمه ای که موزه ها تجربه نموده اند در حدی است که رئیس موزه لوور علاوه بر مطرح کردن آن، بازگشت لوور به شرایط عادی پیش از کرونا را برای سال 2023 متصور است و شرایط حال حاضر را مشابه شرایط بعد از حادثه 11 سپتامبر می داند که موزه لوور با کاهش 40 درصدی بازدید نماینده روبرو شد.

بیشتر بخوانیدموزه لوور فرانسه | عظیمترین و پربازدید ترین موزه دنیا

ایجاد نگرش حرفه ای تر به موزه ها با شروع کرونا کمرنگ شد

این موزه دار با تاکید بر اینکه با وجود همه این مصائب به نظر می رسد موزه ها کماکان جز لاینفک جامعه هستند، اظهار می نماید: بنابراین نمایشگاه های مجازی، تورها، گزارش ها و حتی گفت وگوهای آنلاین به سرعت توسط موزه ها و بعضی سازمان ها در سراسر دنیا مهمان خانه های مردم شده و از سوی دیگر موزه ها فرصتی پیدا نموده اند تا به بازسازی، مستندنگاری، فعالیت های حفاظتی، مرمتی، پژوهشی، آموزشی و حتی بازاریابی بپردازند.

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ اما شرایط موزه های کشور را در شرایط کنونی این طور توصیف می نماید که در ایران نیز پس از اعلام شیوع اپیدمی، برنامه های محدودی بعضا در پایتخت، با حمایت وزارت ارتباطات، همکاری وزارت میراث فرهنگی و کوشش خستگی ناپذیر تعدادی از موزه داران شکل گرفت که بارقه های امیدی به بعضی وظایف کما بیش فراموش شده موزه ها تاباند. اندک توجهی به وظایف آموزشی، اطلاع رسانی و فعالیت موزه ها خارج از فضای فیزیکی موزه در همان حرکت نیم خیز با دستور باز شدن موزه ها بار دیگر به فراموشی سپرده شد و به حالت چمباتمه انتظار نگرشی حرفه ای تر به موزه ها برگشت.

منزوی با اشاره به این هشدار شورای بین المللی موزه ها که مسائل دیرینه و عدیده کم توجهی به فعالیت های دیجیتالی موزه ها در ایران نیز به چشم می خورد ادامه می دهد: نه تنها بسیاری از موزه ها از این فعالیت ها بی بهره اند، تعداد کمی از موزه ها نیز در این بخش فعالیت هایی دارند که با وجود استقبال مخاطبان از فعالیت های دیجیتالی چند ماهه اخیر نتوانستند مخاطب های بیرون از دیوارهای موزه های خود را جذب نمایند که باوجود ضریب نفوذ بالای نود درصدی اینترنت در ایران، ضریب صد و پنجاه درصدی کاربران تلفن همراه و تعداد بسیار بالای کاربران شبکه های اجتماعی، موزه های ایران از این بستر ارزشمند بهره ای نمی برند.

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ همچنین تاکید می نماید: کووید -19 در بسیاری از کشورها، فعالیت های برون موزه ای را به شدت افزایش داده و حتی در بازنگری استراتژی موزه ها تاثیر زیادی داشته اند که این چالش تبدیل به ایجاد فرصت های جدیدی برای بسیاری از موزه ها شده است.

او می افزاید: این در حالی است که با باز شدن موزه ها در ایران، موزه داران ایرانی نه تنها بار دیگر با مسائل قبلی این صنف روبرو شده اند، بلکه باید با مسائل و چالش های بهداشتی جدیدی که این ویروس برای بازدید نمایندگان و موزه داران بوجود آورده نیز دست و پنجه نرم نمایند.

موزه داران دنیا و دنیا موزه داری پساکرونا بعد از یک نظرسنجی

او به گزارش موزویم ژورنال اشاره می نماید که اعلام نمود براساس تحقیقات شورای بین المللی موزه ها از هر ده نفر که در موزه های سراسر دنیا کار می نمایند، یک نفر بیم آن دارد که موزه یا موسسه ای که در آن مشغول به خدمت است در اثر همه گیری ویروس کووید -19 تعطیل گردد.

وی ادامه می دهد: 1300 متخصص موزه ای از 103 کشور دنیا در نظر سنجی شورای بین المللی موزه ها شرکت نموده اند که 13 درصد شرکت نمایندگان بر این باورند با توجه به اثرات مالی همه گیری کووید- 19 موزه ها و موسساتی که در آن کار می نمایند، بسته خواهند شد. حدود نیمی از شرکت نمایندگان پست مدیریتی داشته یا از مدیران ارشد موزه ها بوده اند.

او با بیان اینکه این آنالیز بین 7 آوریل (19 فروردین) و 7 مه (18 اردیبهشت) انجام شد، می افزاید: کارکنان موزه ها در رده های مختلف، پرسنل پاره وقت و دارای قراردادهای کوتاه مدت و موقت نیز شرکت کردند. نتایج این نظر سنجی برای جلوگیری از ارایه اطلاعات مشابه از هر مووسسه یک پرسنل را در داده های نظر سنجی مدنظر قرار داده است.

وی شرح می دهد: براساس این نظرسنجی؛ انتظار بسته شدن موزه ها در مناطقی که موزه های جدید دارند یا در حال گسترش هستند، بیشتر دیده شده است. 39 درصد کارکنان موزه های کشورهای عربی، 27 درصد کارکنان موزه های منطقه اقیانوس آرام و 24 درصد افرادی که در موزه های آفریقایی کار می نمایند، انتظار داشتند که موزه ها و موسساتی که در آنها خدمت می نمایند، تعطیل گردد. همچنین در اروپا 8 درصد و در آمریکایی شمالی 10 درصد شرکت نمایندگان بیم آن دارند که موزه هایشان تعطیل گردد.

به گفته او، 30 درصد شرکت نمایندگان در نظر سنجی بر این باور بودند که موزه هایشان اقدام به تعدیل نیرو می نمایند و هشتاد درصد نیز در نظر سنجی اعلام نمودند که احتمالا از برنامه های موزه محل خدمتشان کاسته می گردد. از این بین 40 درصد شرکت نمایندگان معتقد بودند که بودجه های دولتی کاهش پیدا خوهد کرد و 42 درصد نیز انتظار کاهش بودجه های تامینی از منابع خصوصی را داشتند.

منزوی با بیان اینکه نتایج نظرسنجی نشان از افزایش فعالیت های دیجیتال موزه ها دارد، اضافه می نماید: به دنبال تعطیلی های اعمال شده از سوی دولت ها، 31 درصد موزه ها برنامه هایی به صورت زنده و آنلاین را برای مخاطبان ارائه یا اگر قبلا برنامه های آنلاین داشته اند نسبت به افزایش آنها اقدام نموده اند. 28 درصد برنامه های سرگرمی از من بپرس، 27 درصد برنامه های نمایشگاهی و تقریبا نیمی از موزه ها نیز برنامه های رسانه های اجتماعی خود را افزایش داده بودند.

هشدارهای ایکوم دنیای از ضعف های ساختاری موزه ها

این عضو شورای بین المللی موزه ها؛ با اشاره به هشدارهای این شورا درباره ضعف های ساختاری دیرینه در رابطه با منابع اختصاص یافته به فعالیت و برنامه های دیجیتال و همچنین میزان پختگی و کمال محتوای فراوری شده، می گوید: بر اساس این هشدار فقط یک چهارم از پاسخ دهندگان (26٪) کارمندان تمام وقت در زمینه فعالیت های دیجتال داشته و تنها 12 درصد بیش از یک دهم بودجه خود را صرف فعالیت های دیجیتال نموده اند.

وی ادامه می دهد: در این نظرسنجی همچنین سوالاتی متفاوت برای حدود 300 آزادکار (فیریلنسر) و مشاورهای مستقل بوده که نتایج داده ها شرایط هشدار دهنده ای را در خصوص آنان نشان می دهد. پنجاه و شش درصد افراد این گروه انتظار تعلیق حقوق و مزایا ، 39 درصد احتمالا اقدام به کاهش تعداد کارمندان می نمایند و 11 درصد نیز پیش بینی می کردند که باید برای اعلام ورشکستگی اقدام نمایند. چهل و یک درصد نیز نسبت به ادامه فعالیت شرکت هایشان اطمینان نداشته و بیم تعطیل شدن آن را دارند.

او اضافه می نماید: به طور کلی، بیشترین نسبت پاسخ دهندگان به این نظرسنجی از اروپا (46٪) ، آمریکای شمالی (20٪) و آمریکای لاتین و کارائیب (15٪) بوده اند.

درخواست ایکوم دنیای برای تامین بودجه های جبرانی به موزه ها

وی با تاکید بر اینکه شورای بین المللی موزه ها از سیاست گذاران می خواهد که به صورت فوری بودجه هایی جبرانی را در نظر گرفته تا موزه ها بتوانند بحران کرونا را از سر بگذرانند، ادامه می دهد: موزه ها، به عنوان بازیگر اصلی در توسعه محلی و به عنوان مکان هایی غیرقابل مقایسه برای ملاقات، روبروه و یادگیری مردم، نقش مهمی در بازسازی اقتصادهای محلی و ترمیم ساختار اجتماعی جوامع آسیب دیده از کرونا ایفا می نمایند.

منزوی همچنین به اظهار نظر سوای آکسوی، رئیس شورای بین المللی موزه ها اشاره می نماید که ما از سختی هایی که متخصصان موزه ها با آن روبرو هستند کاملا آگاهیم و اطمینان داریم که بر چالش های ناشی از بیماری همه گیر Covid-19 غلبه می کنیم. با این حال موزه ها به تنهایی نمی توانند بدون حمایت و یاری بخش های دولتی و خصوصی از این بحران عبور نمایند. لازم است که نسبت به جمع آوری بودجه های جبرانی اقدام عاجل و همچنین برای ایجاد سیاست های حمایتی از متخصصان و پشتیبانی از شرکت ها و افرادی که به صورت مستقل ولی مرتبط با موزه ها کار می نمایند، اقداماتی حرفه ای و حمایتی انجام گردد.

datapad.ir: دیتاپد | مجله فناوری و تخصصی رایانه

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96093

به "موزه های جهان یک طرف و موزه های ایران سمتی دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های جهان یک طرف و موزه های ایران سمتی دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید