نوبرگ هایی در دفتر ارادت به حضرت ثامن(ع)

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/خراسان رضوی رضا سلیمان نوری، خراسان پژوه و رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان، در یادداشتی با عنوان نو برگ هایی در دفتر ارادت به حضرت ثامن(ع) به موضوع زیارت حضرت ثامن(ع) از راه دور پرداخته است.

نوبرگ هایی در دفتر ارادت به حضرت ثامن(ع)

در این یادداشت آمده است:

روایت آخرین روزهای ماه صفر با خطه توس و مشهد کتابی کهن است. روایتی که از همان لحظه دفن حضرت ثامن(ع) در بالای سر هارون عباسی در داخل باغ حُمید بن قحطبه شروع شد و تا به امروز و پس از گذشت بیش از 1200سال نه تنها کهنه نشده بلکه هر روز تازه و تازه تر شده است.

روایتی که با سفر شیعیان اقصی نقاط جامعه اسلامی در دوران پس از مامون عباسی در قالب ظاهری کاروان های مشتاق زیارت مقبره پرشوکت ترین خلیفه عباسی اما با نیت زیارت غریب ترین امام شیعیان شروع می گردد و با گذشت هر سال از این تاریخ دور و دراز بیش از 1200 ساله و بر اساس شرایط زمان و مکان وقت برگ دیگری بر کتاب آن افزوده می گردد.

اقامت سادات علوی در محدوده سناباد و نوغان آن موقع و در مجاورت مدفن حضرت ثامن(ع)، ساخت گنبد و بارگاه برای حضرت و محو تدریجی قبر هارون الرشید این کشورگشاترین خلیفه عباسی، کوچ مردم توس و تابران پس از تخریب این مناطق در جریان حمله میران شاه پسر تیمور به توس و تبدیل آن به شهر مشهد، ساخت برج و باروی شاه طهماسبی برای حفاظت از بقعه منوره و ساکنان اطراف آن، شهر شدن مشهد و ایجاد خیابان و کاروان سراهای متعدد در آن، ایجاد صحن عباسی(انقلاب) و ایوان گلدسته نادری(طلا) برای حرم مطهر، ایجاد صحن های قاجاری(آزادی)، پهلوی(موزه و رواق امام خمینی) و... تنها برگ هایی از این کتاب قطور روایت عاشقی و دلبستگی به حضرت ثامن(ع) هستند.

کتابی که البته برگ های مهم دیگری همچون پیاده روی زائران عاشق از موطن خود تا حرم حضرت ثامن(ع)، عزاداری های پرشور مجاوران در قالب هیات های عظیم و کوچک زنجیرزن و سینه زن و...، برگزاری مراسم روضه خوانی زنانه و مردانه صبح یا عصر دهه آخر صفر، عزاداری خاص زنان نوغان و حمل نمادین پیکر حضرت ثامن(ع) از مسجدی در این کهن محله که معروف است توسط خود حضرت یا به دستور ایشان بنا شده تا حرم مطهر، برپایی ایستگاه های پذیرایی از زوار پیاده، پخش غذای نذری خاصه شله و دیگچه به عنوان دو غذای سنتی مشهدی، اجرای آیین های خطبه خوانی و شام غریبان با موضوع خدام حرم حضرت ثامن(ع)، اجرای تعزیه های نمادین بارگاه مامون، وداع حضرت ثامن با اباصلت هروی و... نیز دارد.

برگ هایی که البته شرایط خاص کشور و بلای تا به امروز بی درمان کرونا باعث شده حداقل در صفحات مربوط به سال 1399 شمسی این کتاب جای اغلب آن ها را برگ های نو نوشته ای پر نمایند. برگ هایی چون زیارت از راه دور، اهدای هزینه های برپایی هیات و ایستگاه پذیرایی از زوار پیاده و خود پیاده روی به نیازمندان یا حتی اهدای این هزینه ها برای ساخت مسکن، مسجد، مدرسه و کتابخانه در نقاط محروم از این امکانات.

برگ هایی نو و بکر که بی شک نه تنها بر غنای کتاب عرض ارادت شیعیان و علاقه مندان به حضرت ثامن(ع) می افزاید بلکه در شرایط کنونی ایران و دنیا که اصل بر حفظ سلامت افراد برای خدمت گذاری و اظهار عاشقی بیشتر در آینده است، نه اظهار ارادت لحظه ای و گذرا و در کنار آن خدای ناکرده گسترش بحران خانمان سوز کرونا بیشتر و بهتر مقبول درگاه حضرت ثامن(ع) واقع می گردد. پس بکوشیم به حق و دل و عمل عاشق حضرتش باشیم نه فقط به زبان.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

iraniro.ir: تور داخلی ایران: گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116142

به "نوبرگ هایی در دفتر ارادت به حضرت ثامن(ع)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبرگ هایی در دفتر ارادت به حضرت ثامن(ع)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید