یک روز پاییزی را کجا بگذارنیم

به گزارش مجله سرگرمی، از ارتفاعات فاصله بگیرید تا گرمای آفتاب طلایی پاییز را بیشتر تجربه کنید. یا اگر شیفته قدم زدن روی برگ ها نیمه خشک پاییزی هستید، سمفونی خزان در جنگل ها و پارک های جنگلی رنگ آمیزی شده شهر و حاشیه محل زندگی تان را از دست ندهید. کوچه باغ های بازمانده از گسترش شهرنشینی هم جان می دهد برای پاییزگردی آغشته با نم دیوارهای خشتی و آجری.

یک روز پاییزی را کجا بگذارنیم

به گزارش خبرنگاران، شرایط اقتصادی برنامه ریزی برای سفرهای طولانی مدت یا به نقاط دور دست را کمی سخت نموده است، اما هنوز می توان با تغییر اولویت ها سفرهای کوتاه و مقرون به صرفه تری را تجربه کرد. می توان اتوبوس، قطار یا خودروی سواری را جایگزین هواپیما کرد و در بومگردی ها که غذاهای محلی سرو می نمایند و یا در هتل هایی که تخفیف های فصلی خوبی برای پاییز درنظر گرفته اند، اقامت کرد. هتل های تخفیف دار را معمولا در شهرهایی که فصل سفر به آن ها تمام شده است می توان پیدا کرد. سفرهای یک روزه بدون اقامت نیز از ارزان ترین شیوه ها است.

ملاقات با خیابان های رنگ آمیزی شده

شاید یکی از جذاب ترین پیشنهادها برای پاییزگردی جنگل باشد، شبیه ترین مکان به آن ها در نزدیکترین فاصله به محل زندگی، پارک های جنگی و یا گذرهای تزیین شده با چنارهایی است که پاییز را زود به خود می بینند. قدم زدن در آن ها شاید کم هزینه ترین نوع گشت وگذار باشد. برای دسترسی هم می توان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد که به محیط زیست هم کمکی گردد.

خیابان بلند ولیصعر تهران به درازای 17.9 کیلومتر یا چهارباغ عباسی اصفهان که البته در جریان پیاده راه سازی بخشی از درختانش را از دست داد، نمونه هایی از این دست است. در شهری مثل بیرجند که پوشیده از چنار و کاج است هم براحتی می توان راسته ای را برای قدم زدن یافت یا اصلی ترین خیابان شهری مثل طبس که فصل سفر به آن رسیده است، با نخل های چتر شده و بهارنارنج های نارنجی شده مکانی ایده آل برای پاییزگردی است.

از کاخ تا باغ

کاخ ها و عمارت های تاریخی که همواره به باغ ایرانی ضمیمه شده اند و دسترسی به آن ها چندان سخت نیست نیزمی توانند خاطره ای دل انگیز در یک روز پاییزی بسازند. بیشتر این عمارت ها ورودیه دارند که معمولا بین 3 تا 5 هزار تومان برای هر نفر ایرانی است. قیمت بلیت برای خارجی ها معمولا بین 15 تا 30 هزار تومان است.

بهترین نمونه از این نوع، کاخ سعدآباد در تهران با پوشش گیاهی متنوع است که محوطه آن با برگ های خزان زده مفروش شده است. باغ شاهزاده ماهان کرمان نیز با ترکیب رنگی سبز کاج ها و نارنجی چنارها تابلوی کم نظیری را در مقابل دیدگان به رخ می کشد. باغ های اکبریه در بیرجند، ارم، نارنجستان قوام، عفیف آباد و آرامگاه سعدی و حافظ در شیراز، کاخ های گلستان و نیاوران و باغ فردوس و نگارستان در تهران، ائیل گلی تبریز، باغ فین کاشان، چهلستون اصفهان و عمارت دولت آباد مهریز یزد و باغ عباس آباد که در قلب جنگل قرار گرفته است نیز از جمله جاذبه هایی هستند که با پس زمینه تاریخ به پاییز هویت بخشیده اند.

روستاهایی برای یک روز

روستاهای حاشیه شهرها نیز گزینه دیگری است که می توان سفرهای یک روزه ای را به آن ها برنامه ریزی کرد. پیشنهاد می گردد برای نفع رساندن به جامعه میزبان و محلی های ساکن، صنایع دستی و سوغات آن ها را خریداری کرد.

اصول سفر به مناطقی که سکنه بومی دارد الزام می نماید تا حد امکان وسیله نقلیه بیرون روستا پارک گردد و یا در صورت لزوم، عبور از جاده محلی داخل روستا با کمترین سرعت ممکن و بدون بوق زدن همراه باشد. زباله ها در محل مشخص شده قرار داده گردد تا امکان جمع آوری آسان باشد. مزاحمت و آلودگی صوتی در کمترین حد ممکن باشد. روستاهای زیادی در اطراف محیط های شهری بوده اند که به خاطر یادگاری هایی زشت از مسافران قبلی، از ورود افراد غیرمحلی جلوگیری می نمایند. در ورودی این روستاها حتما تابلوی ورود غیر بومی ممنوع را یا زنجیری که در تنها جاده دسترسی به روستا نصب شده است را دیده اید.

روستاهایی مثل سیرچ و هزار در کرمان، نایبندان طبس، میمند و میبد یزد، صراخیه در دل تالاب شادگان خوزستان، درکش و روئین در خراسان شمالی و سرآقا سید در چهارمحال و بختیاری، درود در لرستان، اطراف کن سولقان، طالقان، افجه و برگ دنیا، هرانده و رودافشان آهار و درکه، در نزدیکی های تهران، کوهسار، ارنگه و برغان در البرز، ارفع ده، فیلبند، ورسک، لاویج، یوش در استان مازندران، اولسبلنگاه، اسالم، ماسال، سوباتان، سرولات، درفک، بره سر، دیلمان، جواهردشت و داماش در گیلان و دنیا نما در گلستان با بافتی همچنان روستایی در ازدحام درختان و گاه ترکیب شده با کوچه باغ می توانند خاطرات یک روز را بسازند. صبح و عصر روستاهای مرتفع در این فصل سال به باران پیوند می خورد برای همین انتخاب آن ها پیش از سفر، آنالیز گزارش های هواشناسی را می طلبد. مسیر دسترسی به بیشتر این روستاها بویژه پس از باران ناهموار است بنابراین بهتر است متناسب با سفر وسیله نقلیه انتخاب گردد.

سمفونی در جنگل

جنگل های رنگ آمیزی شده مقصد بعدی در پاییز است. اگر نزدیک ترین ها انتخاب گردد قطعا سفر به آن ها مقرون به صرفه تر خواهد شد، اما اگر قرار است زمانی بیشتر را سپری کنید اقامتگاه های روستایی و بومگردی گزینه مناسبی برای شب مانی است. نه تنها در جریان زندگی بومیان آن منطقه قرار می گیرد که فرصت ناب چشیدن طعم غذاهای محلی، دیدن کارگاه های صنایع دستی و هم صحبتی با محلی ها را نیز بدست می آورید. جنگل ابر در سمنان و جنگل های استان همچون النگدره و ناهارخوران گلستان مثال زدنی ترین ها هستند.

لندویل در نزدیکی آستارا، مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد، جنگل های دو و سه هزار راش و انجیلی در مازندران و جنگل حرا در آب های خلیج فارس و حاشیه ساحلی دریای عمان از نمونه های دیگری هستند که البته برای ورود به عمق برخی از آن ها بهتر است از راهنمای محلی و یا تور استفاده کرد. برای کمپ زدن از زیستگاه حیوانات فاصله گرفت و از محیط های ایجاد شده که به سرویس بهداشتی و سرپناه مجهزاند، استفاده کرد.

از سواحل داغ تا هُرم کویر

نیم روزهای پاییزی را می توان در دل کویر یا حاشیه سواحل نیز گذراند. سواحل ماسه ای داغ بوشهر، چابهار و جزایر خلیج فارس که این روزها میزبان پرندگان مهاجر نیز است، تجربه ای دلچسب را رقم خواهند زد. شاید دسترسی به این سواحل برای مرکزنشینان از نظر زمانی کمی سختتر باشد، می توان رفتن به آن ها را در اولویت نخستین تعطیلات طولانی تقویم قرار داد. البته از آنجا که فصل سفر به سواحل گرم جنوبی فرا رسیده حتما هزینه های آن بالا خواهد بود اما می توان با تغییر اولویت ها در وسیله نقله و اقامتگاه و تصمیم برای انجام یک سفر گروهی، این هزینه را متعادل کرد.

اما کویرهای دلبر در این فصل پاییزی که با توجه به اقلیم و جغرافیای ایران دسترسی به آن ها چندان سخت نیست، جذاب ترین گزینه پاییزگردی می تواند باشد. کویرهایی سکوت ارمغان شان است و گاه پس از هر باران پاییزی دنیای دور از انتظار جانوری و گیاهی را به رخ می کشند. مثال زدنی ها کویر مصر، مرنجاب و ابوزیدآباد در استان اصفهان و لوت پیوند دهنده سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان است که در نزدیکی آن ها امکانات مناسب اقامتی نیز یافت می گردد.

آسمان شب در پاییز کویر دیدنی تر است. اما در میان این لذت جویی مراقب عقرب و مار باید بود که پاییز فصل آن ها هم است. کویر رفتن و شب ماندن در آن اصولی دارد که بهتر است پیش از دل سپردن، از محلی ها، بلدها و راهنماهای حرفه ای اطلاعات کسب کرد تا گرفتار توهمات کویری نشد.

جاده هایی که پاییز را فریاد می زنند

از زیبایی جاده ها در پاییز نیز نمی توان گذشت، شاید جذاب ترین ها اسالم ـ خلخال، جاده کیاشهر بعد از تمچال، سپیدان به نورآباد در استان فارس، کرند غرب ـ بابایادگار در کرمانشاه که به سرپل ذهاب با آن داستان غم انگیز زلزله نیز می رسد، گردنه حیران که مه های پاییزی احتیاط بیشتری را در این جاده می طلبد، سراوان ـ فومن در گیلان، طبس ـ خور و بیابانک و جندق ـ معلمان با کویرهای تخت و نکمین و چالوس که ترافیک شدید آن موقع زیادی را هدر می دهد.

سفر با قطار در پاییز را نباید از دست داد. بهترین منظره قطاری را می توان در مسیر تهران ـ ساری یافت که تمام اقلیم جغرافایی ایران زمین را در یک مسیر هشت ساعته می توان دید، به انضمام مرور بخشی از تاریخ راه آهن ایران با عبور از پل تاریخی و حماسی ورسک. مسیر ریلی اندیمشک و درود در موازات رود دز نیز جاذبه کمتر شناخته شده دیگری است که می توان در این فصل طلایی تجربه کرد.

مسافر باشیم نه مزاحم

برای ورود به همه این محیط ها ضروری است رفتار یک مسافر بروز داده گردد تا جریان گردشگری در این مناطق متوقف نگردد و یا به بیراهه نرود. استانداردها و کدهای اخلاقی از یک مسافر انتظار دارد؛ مواد غذایی را هدر نمی دهد. اگر خلاقیت یا نوآوری در حین سفر دید درباره آن تبلیغ کند. با افراد بومی ارتباط مناسبی برقرار کند. از جایی خرید کند که محصولات آن به محیط زیست آسیب نزند. به جای کاغذ از نسخه های دیجیتال استفاده کند، کدهای اخلاقی را تبلیغ کند و رواج دهد. زباله های خود را به یادگار نگذارد. زیستگاه جانوران و گیاهان را تخریب کند و با رفتار ناهنجار و آلودگی صوتی جامعه میزبان را منزجر نکند.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5596

به "یک روز پاییزی را کجا بگذارنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روز پاییزی را کجا بگذارنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید