ضرورت ترویج خلاقیت محوری و رویکرد کار جمعی در بین دانش آموزان

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با تاکید بر ضرورت توجه به تربیت فراگیر به نام اصلی ترین رویکرد مدارس سمپاد بیان نمود ترویج خلاقیت محوری و کارِ گروهی باید به نام یک اصل در آموزش دانش آموزان دنبال شود.

ضرورت ترویج خلاقیت محوری و رویکرد کار جمعی در بین دانش آموزان

به گزارش روابط عمومی سمپاد، الهام یاوری در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی فردوسی اظهار کرد: گزینش اصولی دانش آموزان دارای استعدادهای برتر و تربیت فراگیر دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین می بایست به نام یک برنامه عملکردی در دستور کار مجموعه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور اضافه کرد: اگر سمپاد قرار است کاری برای پرورش دانش آموزان انجام دهد این کار باید آموزش بلندشدن پس از افتادن با وجود سختی باشد. تسلیم نشدن و یادگرفتن از شکست و فراموش کردن آن، شخصیت دانش آموزان را شکل می دهد و راه جدیدی پیش روی آن ها باز می کند.

وی ادامه داد: ریشه های ما در این خاک فرو رفته و از آن تغذیه می کند و امکانات لازم را برای رشد و بالندگی ما و پیشرفت در حوزه های مختلف فراهم کرده است اما پیش از این هم ایران نماینده فرهنگ ، تمدن و نوع نگاه به جهان است و عمیق ترین ویژگی های انسانی از دیرباز در مردم ایران تجلی یافته است. هنرمندان، نویسندگان، اُدبا و شاعران، نمایندگان عمیق ترین و ارزشمندترین نگاه های انسانی به جهان هستند.

یاوری در ادامه با اشاره به ویژگی های فرهنگ ایرانی اسلامی، اعلام کرد: احترام آگاهانه، متعهدانه و شورمندانه به اهل بیت مساله ای است که هیچ ملت و قومی به پای ایرانیان در آن نخواهد رسید. خردورزی همراه با عملگرایی از ویژگی های بسیار ارزشمند ایرانیان است که در طول تاریخ ما را به افتخارات بسیار زیادی در خدمت به بشر رسانده است. علم آموزی و ارزش گذاری عمیق به علم نافع، ویژگی دیگری است که در مردم ایران به وفور پیدا می شود. مردان و زنان این خطه، سمبل ها و نمادهای تلاش و اراده هستند. ارادت و تعهد ویژه به حقیقت از ویژگی هایی است که در شاهنامه فردوسی روایت شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: فهم عمیق مردم در طول تاریخ باعث شده که همیشه این ملت در پی راستی و حقیقت باشند و وقتی حقیقت را پیدا می کردند، مخلصانه در جهت آن حرکت می کردند. معماری، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات، دانش مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و به ویژه حکمت و عرفان، گنجینه بسیار گران بهایی از ثمرات ویژگی های ارزشمند مردم ایران است و ما باید این ویژگی ها را در خود و فرزندان مان به نام یک موهبت و مسئولیت تلقی کنیم.

یاوری گفت: این احساس که به خاطر ایرانی بودنمان میراث دار یک فرهنگ ارزشمند و یک نگاه بسیار پرشکوه به جهان و خالق جهان هستیم، باید در همه ما نهادینه شود؛ بنابراین وظیفه ما است که در جهت غنا و تکمیل این حرکت ارزشمند فرهنگی و تمدنی، همه تلاش خود را به کار گیریم. ایرانیان تقدیر ارزشمندی دارند. البته در کنار سایر اقوام جهان که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند در یک داد و دهش فرهنگی و رساندن بشر به حقیقت مطلق، نقش بسیار مهم و کلیدی دارند.

رئیس سمپاد کشور در پایان با اشاره به کارکرد برگزاری جشنواره فرودسی، توضیح داد: جشنواره ملی فردوسی به نام یک بخش کوچک از این حرکت پرشتاب، تعبیر و تفسیر می شود و به میزان تمدن باشکوه ایرانی خوب، ارزشمند و تأثیرگذار است. هر چند بخش کوچکی است اما آینده درخشانی را دنبال می کند.

وی ضمن تقدیر از زحمات اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، کانون پرورش فکری خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: همه این عوامل دست به دست هم داده اند و این جشنواره ارزشمند را برگزار کرده اند. سمپاد اگر قصد دارد راه نویی را پیش روی نظام آموزش و پرورش قرار دهد باید این نکات را در قالب ها هم رعایت کند. قالب جشنواره ای که امروز برگزار گشت پر از خلاقیت و محصول کار جمعی بود.

در این مرنام هم کورش مودت، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به انتخاب 34 اثر برگزیده در سومین دوره جشنواره ملی فردوسی؛ بیان نمود: جشنواره فردوسی ظرفیتی ویژه و اثربخش در راستای نهضت فرهنگی آموزشی در استان است.

وی در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی فردوسی اظهار کرد:این جشنواره ویژه دانش آموزان مدارس سمپاد، دانش آموختگان و فرهنگیان این مدارس است که در قالب های داستان نویسی، شعر، مقاله و دل نوشته برگزار گشت و از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، 34 اثر، برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی ادامه داد: امروز میزبان اختتامیه سومین جشنواره ملی فردوسی هستیم. دوره های قبل این جشنواره به صورت مجازی برگزار گشت. علت نام گذاری این جشنواره به نام فردوسی به علت خلق آثار ارزشمند حماسی در قرن چهارم و پنجم است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اضافه کرد: به علت علاقه ای که فردوسی به تمدن، زبان و سرزمین خود داشت، شاهنامه بی بدیل را در قالب 50 هزار بیت شعر طی 30 سال خلق کرد؛ در جهان پایان عصر حماسی و افسانه ای اثر ایلیاد و اودیسه در یونان است و در ایران اثر تاریخ نویسی مکتوب با شاهنامه فردوسی آغاز شد. خلق این آثار باعث به پایان رسیدن نقل شفاهی داستان ها شد. اشعار شاهنامه سراسر پند و اندرز و درس گرفتن از حوادث است. فردوسی یک اثر بی بدیل در جهان خلق کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان نمود: مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره جمعاً بیش از هزار و 501 اثر از 32 استان است که 34 اثر به نام اثر برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند. این جشنواره ویژه دانش آموزان مدارس سمپاد، دانش آموختگان و فرهنگیان این مدارس است که در قالب های داستان نویسی، شعر، مقاله و دل نوشته برگزار گشت.

مودت در پایان گفت: سومین جشنواره ملی فردوسی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان و بنیاد نخبگان خوزستان برگزار گشت.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151350

به "ضرورت ترویج خلاقیت محوری و رویکرد کار جمعی در بین دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت ترویج خلاقیت محوری و رویکرد کار جمعی در بین دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید